23948sdkhjf

Amazons matsatsning – vad betyder den egentligen?

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Mona Johansson om Amazons planer på en ny livsmedelskedja och den stora Go-expansionen.

Amazon fortsätter sin fysiska matsatsning. E-handelsjätten äger sisådär 497 Whole Foods-butiker och ska växa från 10 till 3 000 Amazon Go-ställen. Dessutom har Wall Street Journal avslöjat planer på en helt ny livsmedelskedja. Första butiken ska lanseras senare i år i Los Angeles med ett billigare och bredare sortiment än på Whole Foods.

Läs också: Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

Vad betyder det då att e-handelsjätten lägger så stort fokus på fysiska matbutiker? Är det ett tecken på att e-handel med livsmedel aldrig på allvar kommer att lyfta på samma sätt som nätshopping av kläder, elektronik eller andra varor som inte är lika känsliga att transportera? Att människor alltid kommer att vilja känna och lukta på matvarorna i en butik?

Kanske. Men jag tror snarare att satsningen har att göra med Hemabutikerna i Shanghai. Jag misstänker att Amazon sneglat mot Alibaba och nu vill skapa en lika framgångsrik omnikanallösning för livsmedel.

Att den nya namnlösa kedjan ska koncentreras till storstäderna i USA talar för det. För att Hema-konceptet med kostnadseffektiva hemleveranser ska fungera behövs det en stor och tät befolkning i närområdet. Troligen är det också lättare att bygga från grunden än att försöka konvertera Whole Foods-butikerna.

Den nya kedjan känns i nuläget inte som något hot mot svenska handlare, mer en inspirationskälla, men Amazon Go-expansionen kan bli det. Amazon ska redan ha klart med ett första Go-läge i centrala London och det är bara en tidsfråga innan convenience-konceptet med helautomatisk betalning sprider sig till andra delar av Europa.

Mer om: Alibaba | Amazon | Amazon Go | Hema | ledare
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Arkiv

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

City Gross cateringförvandling ger effekt

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

Coop tar in omtalad vegoburgare

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162