23948sdkhjf

Amazons matsatsning – vad betyder den egentligen?

Chefredaktör Mona Johansson om Amazons planer på en ny livsmedelskedja och den stora Go-expansionen.

Amazon fortsätter sin fysiska matsatsning. E-handelsjätten äger sisådär 497 Whole Foods-butiker och ska växa från 10 till 3 000 Amazon Go-ställen. Dessutom har Wall Street Journal avslöjat planer på en helt ny livsmedelskedja. Första butiken ska lanseras senare i år i Los Angeles med ett billigare och bredare sortiment än på Whole Foods.

Vad betyder det då att e-handelsjätten lägger så stort fokus på fysiska matbutiker? Är det ett tecken på att e-handel med livsmedel aldrig på allvar kommer att lyfta på samma sätt som nätshopping av kläder, elektronik eller andra varor som inte är lika känsliga att transportera? Att människor alltid kommer att vilja känna och lukta på matvarorna i en butik?

Kanske. Men jag tror snarare att satsningen har att göra med Hemabutikerna i Shanghai. Jag misstänker att Amazon sneglat mot Alibaba och nu vill skapa en lika framgångsrik omnikanallösning för livsmedel.

Att den nya namnlösa kedjan ska koncentreras till storstäderna i USA talar för det. För att Hema-konceptet med kostnadseffektiva hemleveranser ska fungera behövs det en stor och tät befolkning i närområdet. Troligen är det också lättare att bygga från grunden än att försöka konvertera Whole Foods-butikerna.

Den nya kedjan känns i nuläget inte som något hot mot svenska handlare, mer en inspirationskälla, men Amazon Go-expansionen kan bli det. Amazon ska redan ha klart med ett första Go-läge i centrala London och det är bara en tidsfråga innan convenience-konceptet med helautomatisk betalning sprider sig till andra delar av Europa.

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093