23948sdkhjf

Amazons matsatsning – vad betyder den egentligen?

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Mona Johansson om Amazons planer på en ny livsmedelskedja och den stora Go-expansionen.

Amazon fortsätter sin fysiska matsatsning. E-handelsjätten äger sisådär 497 Whole Foods-butiker och ska växa från 10 till 3 000 Amazon Go-ställen. Dessutom har Wall Street Journal avslöjat planer på en helt ny livsmedelskedja. Första butiken ska lanseras senare i år i Los Angeles med ett billigare och bredare sortiment än på Whole Foods.

Läs också: Go-teknik i Amazons nya matkedja

Vad betyder det då att e-handelsjätten lägger så stort fokus på fysiska matbutiker? Är det ett tecken på att e-handel med livsmedel aldrig på allvar kommer att lyfta på samma sätt som nätshopping av kläder, elektronik eller andra varor som inte är lika känsliga att transportera? Att människor alltid kommer att vilja känna och lukta på matvarorna i en butik?

Kanske. Men jag tror snarare att satsningen har att göra med Hemabutikerna i Shanghai. Jag misstänker att Amazon sneglat mot Alibaba och nu vill skapa en lika framgångsrik omnikanallösning för livsmedel.

Att den nya namnlösa kedjan ska koncentreras till storstäderna i USA talar för det. För att Hema-konceptet med kostnadseffektiva hemleveranser ska fungera behövs det en stor och tät befolkning i närområdet. Troligen är det också lättare att bygga från grunden än att försöka konvertera Whole Foods-butikerna.

Den nya kedjan känns i nuläget inte som något hot mot svenska handlare, mer en inspirationskälla, men Amazon Go-expansionen kan bli det. Amazon ska redan ha klart med ett första Go-läge i centrala London och det är bara en tidsfråga innan convenience-konceptet med helautomatisk betalning sprider sig till andra delar av Europa.

Mer om: Alibaba | Amazon | Amazon Go | Hema | ledare
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop i nytt initiativ för etisk handel

Maxi-handlare kallade Handels för ”äckelfacket” – ber om ursäkt

Plus

Tema Franchise: Mer franchise i sikte för Hemköp och CBS

Samir Cherif, Hemköpshandlarnas ordförande, och Christian Wijkström, vd för Coop Butiker & Stormarknader, vill se fler handlarägda butiker.

Plus

Tema Franchise: Vad betalar en handlare, och hur ser de på sig själva?

Dagligvaror måltavla för Einrides självkörande lastbilar: ”30-40 nästkommande år"

De självkörande elektriska lastbilarna riktas mot dagligvaruhandeln: ”Ett naturligt fokusområde”, säger Einrides vd Robert Falck i en stor intervju.

Nyhetsbrev

Lönnebergas måltidssatsning fortsätter

Kycklingsnacks till Ica och färdiggrillad kyckling till Coop och Axfood.

Arkiv

Ica-butik i konkurs – kylbytet blev för mycket

På nytt jobb
Han blir vd för Linas Matkasse

Uber Eats i samarbete med Icabutik och saluhall

Butikschefen skuren vid knivrån

Handlare ger kraftig rabatt till ortsbor: ”Viktigt med inflyttning”

Det ska löna sig att bo i inlandet. Det anser Ica-handlaren Nils Wikberg som ger fem procents rabatt till ortsborna.

Efter stängningen – Icas nya måltidspilot

Riksbyggen nästa köpare när Coop Värmland fortsätter avyttra mark

Fem förflyttningsområden – här är Icas plan framåt

Förflyttningarna rör hela eller stora delar av koncernen.

Avslöjar: Ica lägger ned unik butik i centrala Stockholm

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Bekräftat: 13 sägs upp när Ica stänger på Sveavägen

Butiken stänger den 20 december.

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Stillsam prisutveckling i november

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Hajens hjältar hyllades

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Julskinkan krymper

Nya regler, canabinoider och matfusk

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.182