23948sdkhjf

Amazons matsatsning – vad betyder den egentligen?

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Mona Johansson om Amazons planer på en ny livsmedelskedja och den stora Go-expansionen.

Amazon fortsätter sin fysiska matsatsning. E-handelsjätten äger sisådär 497 Whole Foods-butiker och ska växa från 10 till 3 000 Amazon Go-ställen. Dessutom har Wall Street Journal avslöjat planer på en helt ny livsmedelskedja. Första butiken ska lanseras senare i år i Los Angeles med ett billigare och bredare sortiment än på Whole Foods.

Läs också: Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Vad betyder det då att e-handelsjätten lägger så stort fokus på fysiska matbutiker? Är det ett tecken på att e-handel med livsmedel aldrig på allvar kommer att lyfta på samma sätt som nätshopping av kläder, elektronik eller andra varor som inte är lika känsliga att transportera? Att människor alltid kommer att vilja känna och lukta på matvarorna i en butik?

Kanske. Men jag tror snarare att satsningen har att göra med Hemabutikerna i Shanghai. Jag misstänker att Amazon sneglat mot Alibaba och nu vill skapa en lika framgångsrik omnikanallösning för livsmedel.

Att den nya namnlösa kedjan ska koncentreras till storstäderna i USA talar för det. För att Hema-konceptet med kostnadseffektiva hemleveranser ska fungera behövs det en stor och tät befolkning i närområdet. Troligen är det också lättare att bygga från grunden än att försöka konvertera Whole Foods-butikerna.

Den nya kedjan känns i nuläget inte som något hot mot svenska handlare, mer en inspirationskälla, men Amazon Go-expansionen kan bli det. Amazon ska redan ha klart med ett första Go-läge i centrala London och det är bara en tidsfråga innan convenience-konceptet med helautomatisk betalning sprider sig till andra delar av Europa.

Mer om: Alibaba | Amazon | Amazon Go | Hema | ledare
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

På nytt jobb
Coop-butik nådde inte målen – ny kapten bakom rodret

Klart för ny Ica – öppnar 2020

Förväntas öppna under våren.

Man skjuten till döds utanför Ica

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop vidgar onlinetest i Danmark

Arkiv

Lidl varnar för Brexit

Krisande fransk kedja säljer för miljarder

Santa Maria skrotar konservburken

Satsar på kartongförpackningar.

God skörd väntar spannmålsbönderna

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Var tionde öl är alkoholfri

På nytt jobb
Ny chef på Ica Reklam

Pappersbaserade färskvaruförpackningar ökar

Matkasseföretag till fem nya orter

Succé för storpantsautomaterna

Nu är Icas bacon helsvensk

Ica-bossen förberedd på Lidl-intåg

”Vi har jobbat hårt de senaste åren med att förbereda oss”.

Stort intresse för Dagligvarugalan – du missade väl inte filmen?

82-årig Ica-butik lägger ned

Bristande lönsamhet har fått verksamheten på fall.

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Omstridd delikatess på Stora Coop

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Minskad försäljning för convenience

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Nu når Axfood alla medarbetare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188