23948sdkhjf

Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

– Vi stod i superhjältedräkter inför hela matbranschen och gjorde vår pitch.

Läs också: Paradisets grundare om konkursen: ”Hoppas kunna komma tillbaka på något sätt”

    Amanda Larsson berättar om hur Calle Rosengrens och hennes företag Färsking som de startat under gymnasiet fick vingar. 

– Något måste vi ha gjort rätt, för bland alla som stod och presenterade sina företagsidéer fastnade investeraren Chistopher Slim, tidigare vice president på Unilever, för oss.

Färskings affärsidé är att möjliggöra bättre hälsa för unga.

– Vi såg att varumärken med färgglada förpackningar som vänder sig till unga innehöll stora mängder socker och de nyttiga produkterna vänder sig bara till vuxna. Barnen kanske vägrar äta frukost och så ger föräldern barnet något gott för att få i dem någonting alls under en stressig morgon. Vi vill att både föräldrar och barn ska bli nöjda och jag anser att goda matvanor måste etableras före tonåren.

Läs också: Paradiset i konkurs

Färsking bakade granolan hemma i köket den första tiden.

– Efter studenten drog vi igång företaget och åkte till PLMA-mässan där vi hittade en dansk producent. De kan granola och vi kan målgruppen. I granolan finns inget tillsatt socker, tillsatser eller sötningsmedel. Den innehåller bland annat havregryn, cikoriarotfiber, torkad frukt och kryddor. Produkten innehåller mellan 6 och 3 gram sockerarter per 100 gram mot gängse 30 procent socker i flingor som vänder sig till barn.

När produkten var klar åkte de själva runt till butiker och delade ut prover. På paketet hade man den glada superhjälten.

– Men vi blev snart medvetna om att mycket hade hänt sedan vi var barn. Dagens barn är mycket coolare. Det var bara att tänka om, säger Amanda Larsson som själv är 21 år.

Läs också: Paradiset blöder – stänger butiker

Statliga Almi hade gett dem ett mikrolån i starten. Ett år senare åkte duon förutsättningslöst till Food Venture i Göteborg.

– Vi hade förberett en pitch, vilket vi drillats i under utbildningen. Vi blev uttagna av Livsmedelsföretagen som ville att vi skulle vara med på Matdagen 2017.

Men för att kunna etablera sig på marknaden krävdes pengar. Genom crowdfunding har Färsking skaffat 360 delägare som ligger i ett bolag. Dessutom finns 20 större investerare närmare företaget, knutna till den dagliga driften.

– Tillsammans med tio av investerarna gick vi till Ica och Axfood med produkten. Vi behövde få volym och då var det bästa att komma in centralt.

Läs också: Oatly tar in miljoner – främst från bryggeri

Till hösten kommer en ny smak av granolan och en ny kategori är också på gång.

– Vi vill påverka ungas vardag på ett positivt sätt. Vi säljer in ett to-go-mellanmål tillsammans med ett annat bolag. Det är väldigt häftigt. Vi växer hela tiden och i mars sålde vi lika mycket som i januari och februari tillsammans, vilket är jättekul. Vi vill också så småningom ta klivet utanför livsmedel och göra Färsking till ett livsstilsmärke.

För att nå de unga finns Färsking på sociala medier, event som Heyou där barn och unga får träffa sina idoler från sociala medier och på Toughest Family.

Flingorna finns nu i 833 butiker på Ica, Axfood, Paradiset och Apotea.

Läs också: Coop satsar på "dold" havremjölk

”Bakom bolaget finns ett team med bland andra, Oatly, Polarbröd och Paradiset.

Det har ju gått väldigt fort med företaget. Har det satt stopp för några andra planer du hade efter gymnasiet?

– Min plan vara att börja på Handels i Stockholm men jag har inte ångrat en sekund att jag startade bolaget. Jag har lärt mig mycket mer på det här sättet. Detta är vår skola. Calle och jag är som två sidor av ett mynt. En bra mix mellan en idealist och en realist. Vi är olika och kompletterar varandra. Därför funkar det.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Så mycket har coronaeffekterna ökat Icas försäljning: ”Inte sunt”

Försäljningsexplosion för Ica i mars.

Coop stänger två Netto-butiker – nu uppe i sju nedläggningar

Efter besked om nedläggning i Tidaholm och Falköping – nu ska två till stänga.

Coopföreningens miljonvändning

Willys-butik överväger väktare som ansvarar för insläpp under påsk

Svenska ärtprodukter – nu hos Ica och Bergendahls

Nyhetsbrev

Lösviktgodiset minskar kraftigt

Mer hygienska lösningar kan vara svaret.

Arkiv

Coronaviruset
Coop i samarbete med Äldrekontakt

Nästan helt digital stämma i KF

Coronaviruset
Maxi-butik skänkte 200 ”Foppatofflor” till intensivvården

Paolos går in i frysdisken

Coronaviruset
Paulig skänker skyddsutrustning till vården

Uppsving för matkassar i orostider

2

Coop växlar upp tågtransporterna med 50 procent

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare in i hetluften direkt: ”Spännande och utvecklande”

Den 1 april tillträdde Johanna Isaksson som ny handlare hos Ica Kvantum i Åhus.

Icagruppen delar upp utdelningen

Ytterligare en Netto läggs ned

Matpriskollen: City Gross snabbast att ställa om

Coronaviruset
Så agerar butikerna kring nya trängselregler: ”Kan behöva stoppa inflödet”

Coop Varberg justerar öppettiderna inför påsk – och kan behöva begränsa antalet kunder.

Coronaviruset
Håll avståndet – dagligvaruhandeln annonserar gemensamt

Signum återuppstår – på burk

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar han färska handlare.

Coops jättelager läggs på is

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Ny vd på Dava Foods

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Personalen rusar till Handels

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Walmart tar tempen på sina anställda

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.125