23948sdkhjf

Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

– Vi stod i superhjältedräkter inför hela matbranschen och gjorde vår pitch.

Läs också: Paradiset tar in Picard

    Amanda Larsson berättar om hur Calle Rosengrens och hennes företag Färsking som de startat under gymnasiet fick vingar. 

– Något måste vi ha gjort rätt, för bland alla som stod och presenterade sina företagsidéer fastnade investeraren Chistopher Slim, tidigare vice president på Unilever, för oss.

Färskings affärsidé är att möjliggöra bättre hälsa för unga.

– Vi såg att varumärken med färgglada förpackningar som vänder sig till unga innehöll stora mängder socker och de nyttiga produkterna vänder sig bara till vuxna. Barnen kanske vägrar äta frukost och så ger föräldern barnet något gott för att få i dem någonting alls under en stressig morgon. Vi vill att både föräldrar och barn ska bli nöjda och jag anser att goda matvanor måste etableras före tonåren.

Läs också: Paradisets nya butikschef går från Ica

Färsking bakade granolan hemma i köket den första tiden.

– Efter studenten drog vi igång företaget och åkte till PLMA-mässan där vi hittade en dansk producent. De kan granola och vi kan målgruppen. I granolan finns inget tillsatt socker, tillsatser eller sötningsmedel. Den innehåller bland annat havregryn, cikoriarotfiber, torkad frukt och kryddor. Produkten innehåller mellan 6 och 3 gram sockerarter per 100 gram mot gängse 30 procent socker i flingor som vänder sig till barn.

När produkten var klar åkte de själva runt till butiker och delade ut prover. På paketet hade man den glada superhjälten.

– Men vi blev snart medvetna om att mycket hade hänt sedan vi var barn. Dagens barn är mycket coolare. Det var bara att tänka om, säger Amanda Larsson som själv är 21 år.

Läs också: Brist på populär havremjölk

Statliga Almi hade gett dem ett mikrolån i starten. Ett år senare åkte duon förutsättningslöst till Food Venture i Göteborg.

– Vi hade förberett en pitch, vilket vi drillats i under utbildningen. Vi blev uttagna av Livsmedelsföretagen som ville att vi skulle vara med på Matdagen 2017.

Men för att kunna etablera sig på marknaden krävdes pengar. Genom crowdfunding har Färsking skaffat 360 delägare som ligger i ett bolag. Dessutom finns 20 större investerare närmare företaget, knutna till den dagliga driften.

– Tillsammans med tio av investerarna gick vi till Ica och Axfood med produkten. Vi behövde få volym och då var det bästa att komma in centralt.

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

Till hösten kommer en ny smak av granolan och en ny kategori är också på gång.

– Vi vill påverka ungas vardag på ett positivt sätt. Vi säljer in ett to-go-mellanmål tillsammans med ett annat bolag. Det är väldigt häftigt. Vi växer hela tiden och i mars sålde vi lika mycket som i januari och februari tillsammans, vilket är jättekul. Vi vill också så småningom ta klivet utanför livsmedel och göra Färsking till ett livsstilsmärke.

För att nå de unga finns Färsking på sociala medier, event som Heyou där barn och unga får träffa sina idoler från sociala medier och på Toughest Family.

Flingorna finns nu i 833 butiker på Ica, Axfood, Paradiset och Apotea.

Läs också: Paradiset på jakt efter centralkök

”Bakom bolaget finns ett team med bland andra, Oatly, Polarbröd och Paradiset.

Det har ju gått väldigt fort med företaget. Har det satt stopp för några andra planer du hade efter gymnasiet?

– Min plan vara att börja på Handels i Stockholm men jag har inte ångrat en sekund att jag startade bolaget. Jag har lärt mig mycket mer på det här sättet. Detta är vår skola. Calle och jag är som två sidor av ett mynt. En bra mix mellan en idealist och en realist. Vi är olika och kompletterar varandra. Därför funkar det.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Bageriet flyttar in på Ica

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

Ny social matbutik i Skellefteå

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tvångsstängda butiken får inte öppnas – skadedjur hittades

Arkiv

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

Plus

Mötet
"Ost-Kenneth": Vi ska till final i Dagligvarugalan

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

2 700 kvadratmeter Matvärlden – följ med in

I går slog Matvärldens nya butik i Vällingby upp portarna. Titta in bildspelet.

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Uppsalaföretag startar egen butik

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

Handeln ritar om städerna

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Världens första ölflaska i papper

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Svårt att hitta hållbart kött

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.242