23948sdkhjf

Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

– Vi stod i superhjältedräkter inför hela matbranschen och gjorde vår pitch.

Läs också: Ny majoritetsägare för Paradiset

    Amanda Larsson berättar om hur Calle Rosengrens och hennes företag Färsking som de startat under gymnasiet fick vingar. 

– Något måste vi ha gjort rätt, för bland alla som stod och presenterade sina företagsidéer fastnade investeraren Chistopher Slim, tidigare vice president på Unilever, för oss.

Färskings affärsidé är att möjliggöra bättre hälsa för unga.

– Vi såg att varumärken med färgglada förpackningar som vänder sig till unga innehöll stora mängder socker och de nyttiga produkterna vänder sig bara till vuxna. Barnen kanske vägrar äta frukost och så ger föräldern barnet något gott för att få i dem någonting alls under en stressig morgon. Vi vill att både föräldrar och barn ska bli nöjda och jag anser att goda matvanor måste etableras före tonåren.

Läs också: Paradiset bannlyser alla brasilianska varor: ”Kan inte Ica göra samma?”

Färsking bakade granolan hemma i köket den första tiden.

– Efter studenten drog vi igång företaget och åkte till PLMA-mässan där vi hittade en dansk producent. De kan granola och vi kan målgruppen. I granolan finns inget tillsatt socker, tillsatser eller sötningsmedel. Den innehåller bland annat havregryn, cikoriarotfiber, torkad frukt och kryddor. Produkten innehåller mellan 6 och 3 gram sockerarter per 100 gram mot gängse 30 procent socker i flingor som vänder sig till barn.

När produkten var klar åkte de själva runt till butiker och delade ut prover. På paketet hade man den glada superhjälten.

– Men vi blev snart medvetna om att mycket hade hänt sedan vi var barn. Dagens barn är mycket coolare. Det var bara att tänka om, säger Amanda Larsson som själv är 21 år.

Läs också: Hårt slag för Paradiset – backade 40 miljoner

Statliga Almi hade gett dem ett mikrolån i starten. Ett år senare åkte duon förutsättningslöst till Food Venture i Göteborg.

– Vi hade förberett en pitch, vilket vi drillats i under utbildningen. Vi blev uttagna av Livsmedelsföretagen som ville att vi skulle vara med på Matdagen 2017.

Men för att kunna etablera sig på marknaden krävdes pengar. Genom crowdfunding har Färsking skaffat 360 delägare som ligger i ett bolag. Dessutom finns 20 större investerare närmare företaget, knutna till den dagliga driften.

– Tillsammans med tio av investerarna gick vi till Ica och Axfood med produkten. Vi behövde få volym och då var det bästa att komma in centralt.

Läs också: Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Till hösten kommer en ny smak av granolan och en ny kategori är också på gång.

– Vi vill påverka ungas vardag på ett positivt sätt. Vi säljer in ett to-go-mellanmål tillsammans med ett annat bolag. Det är väldigt häftigt. Vi växer hela tiden och i mars sålde vi lika mycket som i januari och februari tillsammans, vilket är jättekul. Vi vill också så småningom ta klivet utanför livsmedel och göra Färsking till ett livsstilsmärke.

För att nå de unga finns Färsking på sociala medier, event som Heyou där barn och unga får träffa sina idoler från sociala medier och på Toughest Family.

Flingorna finns nu i 833 butiker på Ica, Axfood, Paradiset och Apotea.

Läs också: Paradiset och Midsona startar företag ihop

”Bakom bolaget finns ett team med bland andra, Oatly, Polarbröd och Paradiset.

Det har ju gått väldigt fort med företaget. Har det satt stopp för några andra planer du hade efter gymnasiet?

– Min plan vara att börja på Handels i Stockholm men jag har inte ångrat en sekund att jag startade bolaget. Jag har lärt mig mycket mer på det här sättet. Detta är vår skola. Calle och jag är som två sidor av ett mynt. En bra mix mellan en idealist och en realist. Vi är olika och kompletterar varandra. Därför funkar det.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är första Ica-butiken med e-handelsskåp – många fler på gång

Ger sig in i fighten med Coop och Willys.

Klart: Ica öppnar i nytt hajpat bostadsområde

Coop säljer handelsområde

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Dagligvaror dag för dag i Almedalen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Finalisterna i Änglamarkspriset

Ica tecknar storavtal med Coor

Uppdaterat: Bombhot mot Maxi var falskt

Axfood fimpar engångsgrillarna

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Mer dagligvaruhandel planeras i Lidingö centrum

Tesco satsar på små premiumbutiker

1

Till attack mot skatt på plastkassar

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Coop-handlare blev Årets företagare

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Hon är moderator för Retaildagen

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Hälften tråkas ut av e-handel

Surtantens lägger ner

Svag månad för dagligvaruhandeln

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15