23948sdkhjf

Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

– Vi stod i superhjältedräkter inför hela matbranschen och gjorde vår pitch.

Läs också: Paradiset blöder – stänger butiker

    Amanda Larsson berättar om hur Calle Rosengrens och hennes företag Färsking som de startat under gymnasiet fick vingar. 

– Något måste vi ha gjort rätt, för bland alla som stod och presenterade sina företagsidéer fastnade investeraren Chistopher Slim, tidigare vice president på Unilever, för oss.

Färskings affärsidé är att möjliggöra bättre hälsa för unga.

– Vi såg att varumärken med färgglada förpackningar som vänder sig till unga innehöll stora mängder socker och de nyttiga produkterna vänder sig bara till vuxna. Barnen kanske vägrar äta frukost och så ger föräldern barnet något gott för att få i dem någonting alls under en stressig morgon. Vi vill att både föräldrar och barn ska bli nöjda och jag anser att goda matvanor måste etableras före tonåren.

Läs också: Oatly tar in miljoner – främst från bryggeri

Färsking bakade granolan hemma i köket den första tiden.

– Efter studenten drog vi igång företaget och åkte till PLMA-mässan där vi hittade en dansk producent. De kan granola och vi kan målgruppen. I granolan finns inget tillsatt socker, tillsatser eller sötningsmedel. Den innehåller bland annat havregryn, cikoriarotfiber, torkad frukt och kryddor. Produkten innehåller mellan 6 och 3 gram sockerarter per 100 gram mot gängse 30 procent socker i flingor som vänder sig till barn.

När produkten var klar åkte de själva runt till butiker och delade ut prover. På paketet hade man den glada superhjälten.

– Men vi blev snart medvetna om att mycket hade hänt sedan vi var barn. Dagens barn är mycket coolare. Det var bara att tänka om, säger Amanda Larsson som själv är 21 år.

Läs också: Coop satsar på "dold" havremjölk

Statliga Almi hade gett dem ett mikrolån i starten. Ett år senare åkte duon förutsättningslöst till Food Venture i Göteborg.

– Vi hade förberett en pitch, vilket vi drillats i under utbildningen. Vi blev uttagna av Livsmedelsföretagen som ville att vi skulle vara med på Matdagen 2017.

Men för att kunna etablera sig på marknaden krävdes pengar. Genom crowdfunding har Färsking skaffat 360 delägare som ligger i ett bolag. Dessutom finns 20 större investerare närmare företaget, knutna till den dagliga driften.

– Tillsammans med tio av investerarna gick vi till Ica och Axfood med produkten. Vi behövde få volym och då var det bästa att komma in centralt.

Läs också: Paradiset tar in Picard

Till hösten kommer en ny smak av granolan och en ny kategori är också på gång.

– Vi vill påverka ungas vardag på ett positivt sätt. Vi säljer in ett to-go-mellanmål tillsammans med ett annat bolag. Det är väldigt häftigt. Vi växer hela tiden och i mars sålde vi lika mycket som i januari och februari tillsammans, vilket är jättekul. Vi vill också så småningom ta klivet utanför livsmedel och göra Färsking till ett livsstilsmärke.

För att nå de unga finns Färsking på sociala medier, event som Heyou där barn och unga får träffa sina idoler från sociala medier och på Toughest Family.

Flingorna finns nu i 833 butiker på Ica, Axfood, Paradiset och Apotea.

Läs också: Paradisets nya butikschef går från Ica

”Bakom bolaget finns ett team med bland andra, Oatly, Polarbröd och Paradiset.

Det har ju gått väldigt fort med företaget. Har det satt stopp för några andra planer du hade efter gymnasiet?

– Min plan vara att börja på Handels i Stockholm men jag har inte ångrat en sekund att jag startade bolaget. Jag har lärt mig mycket mer på det här sättet. Detta är vår skola. Calle och jag är som två sidor av ett mynt. En bra mix mellan en idealist och en realist. Vi är olika och kompletterar varandra. Därför funkar det.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Spendrups cementerar förstaplatsen på systemet – ökade 9,5 procent

Systembolagets försäljningsstatistik är trevlig läsning för Spendrups som knaprar ytterligare marknadsandelar.

Nu tar de över kundvagnsreklamen

Här presenterar Pricer sin nya plattform

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Mathem tar in 500 miljoner i ny runda – 280 miljoner från AMF

Nyhetsbrev

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Arkiv

Lidls 192:a butik på plats: ”Öppnar 4-5 innan sommaren”

Plus

Mötet
Ostmästaren: "Man ska sikta högt"

Ica-butik går in helhjärtat – säljer snittblommor för 40 000

Räknar med att blommorna står för 10 procent av omsättningen under alla hjärtans dag.

”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

Så förändras butikspersonalens roll.

Pricer backade – stororder ger jättelyft

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Coop stänger två butiker – ligger nära nyomställda Netto-butiker

Efter Fodis konkurs – nu satsar Coop på lokal e-handel

Coop har i det tysta sjösatt en storsatsning på egen gårdsbutik online.

Ica Maxi gör miljonsatsning på restaurang

Strongpoint ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Nytt samarbete med Kroger-ägda Sunrise.

Riksbyggen sköter fler Icafastigheter

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

På nytt jobb
Ny etableringschef på Hemköp och Tempo

Dalsspira vill ta in mer kapital

Plus

Experten
Icas AI-expert: "Vi har full uppbackning för att lyckas"

AI är högt prioriterat hos Ica. Ett step change-område. Så benämner Andreas Ragnarsson sitt nya arbete.

På nytt jobb
Lidl snor konceptutvecklare från Ica

Lokala konstnärer poppar upp i Icabutiken

Återhämtning för Probi

Getter kom in i butiken – se filmen: ”Väldigt underligt”

Krönika
Gym drar kunder till matbutiker

Stark öppning för Ica

Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Bergendahls backade i fjärde kvartalet

Tomt i hyllorna – största baconbristen på årtionden

Coop-vd kan bli årets chef

Chefen har ordet
”Bättre kundupplevelse när vi räddar maten”

På nytt jobb
Från Bryssel till Svensk Dagligvaruhandel

Stabilt år för dagligvaruhandeln

Axfood drar in kött efter Youtube-avslöjande

Axfood passerar 50 miljarder

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.156