23948sdkhjf

Butikschefen sågar alkoholförslaget: ”Vore en katastrof för anställda”

Butikschefen i Årets butik ifrågasätter Moderaternas förslag att låta dagligvarubutiker sälja starköl och vin i butik.

Moderaterna har som Fri Köpenskap berättade tidigare i dag skapat majoritet på partistämman gällande ett förslag att ge dagligvarubutiker rätten att sälja alkohol under 20 procent.

Moderaterna planerar att klubba igenom förslaget i det egna partiet på lördag och om det i framtiden skulle leda till ett verkligt beslut så skulle det innebära en historisk uppluckring av det svenska alkoholmonopolet.

Många i branschen är positiva men Markus Wahlgren, butikschef hos Stora Coop Visby, ser stora problem både för folkhälsan och de anställda som jobbar i dagligvaruhandeln.

– När jag ägde en egen butik för 15 år sedan så tyckte jag att det var jättekonstigt att vi inte hade tillåtelse att sälja öl och vin i butik, men efter att ha arbetat som butikschef på Systembolaget i sex år så har jag helt vänt åsikt, säger han till Fri Köpenskap.

Han har dessutom varit ambassadör för Systembolagets fristående dotterbolag IQ vars uppgift är kommunikation och utbildning kring alkoholens skadeverkningar. Nu är han sedan tre år tillbaka butikschef på Stora Coop Visby som i september mottog branschens finaste pris, Årets Butik, på Dagligvarugalan.

– Baserat på min samlade kunskap från Systembolaget och från dagligvaruhandeln så kan jag säga att det här förslaget vore en katastrof för de anställda, konstaterar han.

Självklart skulle förslaget innebära en stor ekonomisk seger för de stora kedjorna i dagligvaruhandeln – men det skulle också medföra allvarliga problem både för folkhälsan och landets butiker, menar han.

– Dagligvaruhandeln är redan utsatt för en stor mängd brott, men jag kan garantera att det inte är något jämfört med de hot, våld och stölder som skulle komma med en försäljning av starköl, vin och andra alkoholhaltiga drycker upp till 20 procent, säger han.

Förutom ökad brottslighet ser han ett stort problem med folkhälsan.

– Även om alkoholskatten är densamma så kan man räkna med att kedjorna, särskilt de internationella, som redan har stora försäljningskanaler för alkohol, kommer att hitta så billiga skitviner och öl de kan för att prispressa och använda som lockprodukter för att få fler kunder in i butikerna.

Något som i sin tur skulle skapa problem för folkhälsan, menar han.

– Massproducerad tysk öl för tre kronor burken och billigt vin på plastdunk som smakar värre än Gotlandsdricka för fastlänningar är knappast något som kommer att minska konsumtionen i landet.

Och att butikspersonalen – många gånger unga extrajobbare i 16-17-årsåldern, ska förväntas neka personer som är märkbart berusade, är inte rimligt menar han.

– Det skulle sätta en väldigt press på butikerna i form av utbildning och det skulle vara svårt att efterleva den kunskapsnivå om alkohol som de anställda på Systembolaget har.

Och för de lokala producenterna ser han inte att ett sådant skarpt förslag skulle göra någon direkt nytta.

– Som lokal producent kan du ofta få in dina produkter i de tre närmaste Systembolaget-butikerna ändå. Snarare skulle en prispress av utländska billiga öl göra skada både för dem och folkhälsan, säger han.

Men om förslaget skulle se annorlunda ut så vill han inte utesluta fördelarna med en reglerad alkoholförsäljning.

– Om man istället skulle göra det lagligt för dagligvarubutiker att sälja lokalproducerad mellan- och starköl under, säg fem procent, så skulle det kunna vara en bra avvägning. Då blir det ingen prispress från utländska aktörer som är skadlig för folkhälsan utan snarare dyrt kvalitetsöl. Med dessa produkter kommer inte samma problem samtidigt som det kan gynna sortimentsbredden och de lokala producenterna, säger Markus Wahlgren och tillägger:

Sedan har jag inget emot ett förslaget om gårdsförsäljning. Det är rimliga avvägningar som man kan ta en titt på.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063