23948sdkhjf

”Vi ska vara lokala världsmästare”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström i en krönika om hur Coop och KF ska stärka sin position – och därmed medlemsnyttan.

Det talas ofta om vikten av lokal förankring för att kunna bygga lojalitet för de butiker som finns på en ort. Det är en fråga där vi inom kooperationen kanske har ett extra stort ansvar, med tanke på att medlemsnytta och att arbeta tillsammans är själva grunden för hela vår existens.

Läs också: ”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Här kan vi hitta styrka i vår kooperativa modell, där vi till exempel har ägarombud som är medlemmarnas röst direkt in i verksamheten. Ett lokalt engagemang skapar framgång och delaktighet. Att våra medlemmar äger Coop är det som verkligen gör oss unika.

Framgångsrika butiker är sådana som verkligen fokuserar på medlemsnyttan och har tagit en aktiv roll i det lokala samhällsbygget. Det handlar om stöd till lokala idrottsklubbar, gemensamma insatser för utveckling av det lokala näringslivet, projekt för att öka medlemmars och kunders kunskap om hälsosam mat, samarbete kring lokalt producerade råvaror, samverkan med skolor och förskolor för att öka kunskap och få fler barn att äta mer frukt och grönt med mera. Vår ambition är att vi ska vara lokala världsmästare helt enkelt.

Men det handlar också om att orka och kunna finnas kvar på orter där det mesta av all övrig service redan har flyttat ut. Vi har exempel på butiker där ägarombuden har samlat traktens medlemmar och förklarat vikten av att man faktiskt handlar i butiken, om man vill att den ska leva kvar. På så sätt har man lyckats hålla verksamheten igång och kunnat fortsätta erbjuda alla kunder på orten ett lokalt alternativ samtidigt som man också garanterar att den vinst som görs direkt går tillbaka till medlemmarna och inte hamnar i någon annans ficka.

Men det handlar inte bara om att man handlar utan även om vad man handlar. Gör medlemmar och övriga kunder bra miljöval direkt i affären, så ökar möjligheten att butiken kan satsa på att ytterligare öka den typen av varor. Det är medlemspåverkan och medlemsnytta i sin mest direkta form.

Dagens fokus på ny teknik, delningsekonomi och förändrade krav från kunderna är inte bara en utmaning utan det skapar också möjligheter för Coop och KF att ytterligare stärka sin position. De möjligheterna tar vi genom skapandet av innovationsplattformar, fokus på hållbarhet och möjligheterna att öka delaktighet genom olika former av tekniska lösningar. Allt för att ytterligare stärka medlemsnyttan och för att bli ett ännu starkare alternativ på den lokala marknaden. Konkurrensfördelen i att vara ett medlemsägt företag är stor.

Medlemsnytta och lokalt engagemang har varit den röda tråden genom hela KF:s 120-åriga historia. Det kommer den att vara de kommande 120 åren också. Vi ska fortsätta vara bra för alla konsumenter – men vi vill framför allt vara bäst för våra medlemmar.

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet (KF)

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ytterligare en Netto läggs ned

Signum återuppstår – på burk

Matpriskollen: City Gross snabbast att ställa om

Håll avståndet – dagligvaruhandeln annonserar gemensamt

Coronaviruset
Så agerar butikerna kring nya trängselregler: ”Kan behöva stoppa inflödet”

Coop Varberg justerar öppettiderna inför påsk – och kan behöva begränsa antalet kunder.

Nyhetsbrev

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar han färska handlare.

Arkiv

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Coops jättelager läggs på is

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

De tar över "Världens mat"

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Coronaviruset
Trängselansvarig i branschens nya direktiv till butikerna

Ny vd på Dava Foods

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Ny dagligvarubutik planeras i sjuvåningshus – 2 200 kvadratmeter

Butiken planeras på Grisbacka i Umeå.

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Personalen rusar till Handels

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Walmart tar tempen på sina anställda

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Brist på svensk färs i butikerna

Fortsatt oro bland producenterna

Butik i konkurs i Oxelösund

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.125