23948sdkhjf

”Vi ska vara lokala världsmästare”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Tommy Ohlström i en krönika om hur Coop och KF ska stärka sin position – och därmed medlemsnyttan.

Det talas ofta om vikten av lokal förankring för att kunna bygga lojalitet för de butiker som finns på en ort. Det är en fråga där vi inom kooperationen kanske har ett extra stort ansvar, med tanke på att medlemsnytta och att arbeta tillsammans är själva grunden för hela vår existens.

Läs också: ”Vi måste göra branschen het igen”

Här kan vi hitta styrka i vår kooperativa modell, där vi till exempel har ägarombud som är medlemmarnas röst direkt in i verksamheten. Ett lokalt engagemang skapar framgång och delaktighet. Att våra medlemmar äger Coop är det som verkligen gör oss unika.

Framgångsrika butiker är sådana som verkligen fokuserar på medlemsnyttan och har tagit en aktiv roll i det lokala samhällsbygget. Det handlar om stöd till lokala idrottsklubbar, gemensamma insatser för utveckling av det lokala näringslivet, projekt för att öka medlemmars och kunders kunskap om hälsosam mat, samarbete kring lokalt producerade råvaror, samverkan med skolor och förskolor för att öka kunskap och få fler barn att äta mer frukt och grönt med mera. Vår ambition är att vi ska vara lokala världsmästare helt enkelt.

Men det handlar också om att orka och kunna finnas kvar på orter där det mesta av all övrig service redan har flyttat ut. Vi har exempel på butiker där ägarombuden har samlat traktens medlemmar och förklarat vikten av att man faktiskt handlar i butiken, om man vill att den ska leva kvar. På så sätt har man lyckats hålla verksamheten igång och kunnat fortsätta erbjuda alla kunder på orten ett lokalt alternativ samtidigt som man också garanterar att den vinst som görs direkt går tillbaka till medlemmarna och inte hamnar i någon annans ficka.

Men det handlar inte bara om att man handlar utan även om vad man handlar. Gör medlemmar och övriga kunder bra miljöval direkt i affären, så ökar möjligheten att butiken kan satsa på att ytterligare öka den typen av varor. Det är medlemspåverkan och medlemsnytta i sin mest direkta form.

Dagens fokus på ny teknik, delningsekonomi och förändrade krav från kunderna är inte bara en utmaning utan det skapar också möjligheter för Coop och KF att ytterligare stärka sin position. De möjligheterna tar vi genom skapandet av innovationsplattformar, fokus på hållbarhet och möjligheterna att öka delaktighet genom olika former av tekniska lösningar. Allt för att ytterligare stärka medlemsnyttan och för att bli ett ännu starkare alternativ på den lokala marknaden. Konkurrensfördelen i att vara ett medlemsägt företag är stor.

Medlemsnytta och lokalt engagemang har varit den röda tråden genom hela KF:s 120-åriga historia. Det kommer den att vara de kommande 120 åren också. Vi ska fortsätta vara bra för alla konsumenter – men vi vill framför allt vara bäst för våra medlemmar.

Tommy Ohlström, ordförande Kooperativa förbundet (KF)

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kunder och handlare rasar över Icas nya bonussystem

City Gross lägger småbutikerna på is

Klart för ny Ica – öppnar 2022

Ica har gjort klart med en ny Ica Nära på 900 kvadratmeter.

Premiär för ny Stora Coop med 40 meter delikatess: ”Något utöver det vanliga”

Kyrkor startar egen matbutik

Nyhetsbrev

Ica lägger ned Supermarket-butik

Arkiv

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Ica sponsrar Food Tech 2020

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Debatt
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Barn gör frätbomber – Coop plockar bort produkt från hyllan

På nytt jobb
Maxi-butik i stor omorganisation – utser ny butikschef

Förvandlade pelare till säljande display

Nypremiär för Astrid och aporna – Kale United vill bli vegansk folkaktie

På nytt jobb
Efter 99 år i familjen – handlare släpper anrik Ica-butik: ”Känns rätt”

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Banbrytande chefredaktör avliden

City Gross satsar på hälsa

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Så många Nettobutiker säljs till Coop-föreningarna

CBS tänker bara behålla cirka 70 av de 162 butikerna.

Papper på prästosten ersätter plasten

Plus

Mötet
”Fler vill att någon annan ska lösa vardagspusslet”

Lena Hägg på Happy Food i Uppsala har en hektiskt tid. Förutom verksamheten med mat till förskolor och privatpersoner har hon nytillskottet – en butik.

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

Axfood vill bli större i Linköping

Köttbulleföretag i konkurs

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Här landar Icas nya måltidspilot

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

Chefen har ordet
”Polisens rånreklam skadar butikerna”

Ica-butik satsar fem miljoner på ombyggnad

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.171