23948sdkhjf

”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Så förändras butikspersonalens roll.

Personalens roll i de fysiska butikerna är stadd i stark förändring. Kundmötet förändras, och kraven ökas och skärps, samtidigt som möjligheterna till kunskapsinhämtning och kompetensutveckling minskar.

Läs också: Klimatinformation sänker avtrycket

Det är området för ett forskningsprojekt som Kristina Bäckström, lektor på institutionen för service management och tjänstevetenskap på Lunds universitet driver tillsamman med kollegan Ulf Johansson.

Vid en forskarfrukost i Stockholm, arrangerad av Retail House och Handelsrådet presenterade hon tidiga slutsatser från det pågående projektet.

Hon började med att blicka tillbaka på två tidigare studier som hon och Ulf Johansson gjort 2006 och 2016. De visade den kraftiga utveckling branschen genomgick under de tio åren mellan undersökningarna, med bland annat utvecklingen av omnikanal och smarta telefoner.

I den första undersökningen lade handlarna, både inom detalj- och dagligvaruhandeln, tyngdpunkten på att underhålla och stimulera kunderna. Gärna lägga till teknik.

Läs också: Hon ska göra Rise synligt på livsmedelskartan

Kunderna å sin sida lade största vikt vid att få hjälp och service av personalen.

I den senare undersökningen hade handeln flyttat sitt fokus till kundmötet, medan konsumenterna stod fast vid sin betoning av den personliga servicen.

I den nu pågående undersökningen har de båda forskarna tittat närmare på butiker i fem olika branscher; dagligvaruhandel, bokhandel, heminredning, hemelektronik och klädhandel.

De har ”skuggat” personal under deras arbetsdagar, följt upp med samtal och genomfört en rad intervjuer.

Läs också: Lämnar Handelsrådet för universitet

– Nu håller vi på att genomföra intervjuer med medarbetare på kedjorna centralt, berättar Kristina Bäckström.

Utan att forskningsprojktet på något sätt är klart, går det att urskilja centrala tendenser i materialet.

– Konsumenternas krav på kunskap och service har ökat. Men det är ingen enkel bild. Samtidigt som kundsamtalen blir både djupare och mer rådgivande, ger de allt mer pålästa kunderna en motsatt tendens.

– Vi har blivit mer som biträden, som visar kunderna till rätt hylla, säger en av de intervjuade i undersökningen.

Läs också: Så agerar kunderna online

Kunderna kräver också mer tillgänglighet och snabbhet.

– Folk är mer stressade och har inte tid att vänta. Det kräver en annan organisation i butikerna. Säljarna kan inte längre stå och vänta bakom en disk.

Det har också tillkommit nya och flera arbetsuppgifter för butikspersonalen.

– Det är tydligt att säljarrollen är i stark omvandling, säger Kristina Bäckström.

Läs också: Här får handelsforskningen nya miljoner

Det kan gälla områden som digitalisering och nya verktyg som ska användas, men inte alltid fungerar så bra som det är tänkt.

Utvecklingen på utbildningsområdet är heller inte alltid av godo. Många av de utbildningar som i dag erbjuds butikspersonalen är internetbaserade.

–Förr fick man gå på riktiga utbildningar. Man åkte härifrån och var på huvudkontoret. Nu är det mer att man sitter framför datorn och tittar på olika filmer, säger en av intervjupersonerna.

Just möjligheterna att utbyta erfarenheter med medarbetare med liknande roller i de olika kedjorna är det många som saknar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Uber i miljardaffär om matleveranser

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Nyhetsbrev

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Arkiv

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

På nytt jobb
Han är ny ordförande för Hemköpshandlarna: "Väldigt hedrande"

Efterträder Samir Cherif som suttit på posten i elva år.

Ännu en Lidlbutik ska öppna vid Frölunda Torg

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

Coronaviruset
Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Maxi-pilot först att testa Icanders i butik

Ica Maxi Visby på Gotland kommer att pilottesta konceptet Icanders i butik.

Lidl-butik försenas – då kan bygget vara igång

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Lidl lägger ned butik – bristande lönsamhet

Lidl stänger butiken i Tensta centrum norr om Stockholm.

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Blixtsnabbt betalt för Vemblas bud

Ica och Coop fortsätter skära i reklamutgifterna

Playstationkaos på Lidl

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Lidls ägare köper Real Hypermarkets digitala verksamhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141