23948sdkhjf

”Att inte våga testa innebär en större risk”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Therese Lundquist uppmanar i en krönika alla svenska FMCG-företag att våga tillväxttesta.

Growth är på allas läppar. Men vad är det egentligen? Och är det möjligt för FMCG att anamma detta? Och vad hände med den där magkänslan egentligen?

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Growth är till mångt och mycket ett mindset. En inställning till sin organisation, till sina medarbetare, till sina kunder och till sin affär. Att arbeta med growth är svårt. Alla vi som arbetar inom FMCG i Sverige vet ju att det är svårt att rucka på inrotade strukturer. Strukturer, kunder och medarbetare är ju också det som bär affären och att rucka på dessa medför en risk. Att inte göra det medför en ännu större risk. Risken att hamna i bakvattnet på någon som gasar och vågar testa.

Vi övergår till att kalla ett growth mindset för att tillväxttesta. För det är precis det som det handlar om. Testa, samla data, testa igen. Vad funkar bäst? Det är svårt. Inga givna svar finns. Framför allt svårt för övertygade ledningsgrupper som tror sig veta allt, det vill säga butikschefer, inköpschefer, marknadschefer och vd.

Gamla sanningar i ledningsgrupperna riskerar att bli även morgondagens sanningar. Det är inte bra. Grunden för vårt hur behöver ses över. Många FMCG-bolag är helt enkelt inte organiserade för att kunna arbeta med att tillväxttesta. Man måste våga göra saker på ett nytt sätt och sedan kunna mäta effekt av insatser.

Det är också just här som magkänslan kommer in. Det handlar också om rätt data. För att kunna mäta behövs så kallade ”crawlers” – ett digitalt ”klister” för att kunna följa den digitala trafiken. Resultaten behöver synkas med CRM-systemet så att man får en så hel vy som möjligt av sina kunders mönster. Här är det bra att ha koll på sin omvärldsbevakning för att tyda rörelsemönster och mäta effekt, digitalt såväl som fysiskt av olika typer av strategier. 

Läs också: Hur fri är Icahandlaren egentligen?

För att klara av detta behöver nya organisationsstrukturer bildas. Rasera murarna mellan inköp/försäljning och marknad. Bilda testgrupper med en mix av inköp/försäljning, marknad, butik, logistik. Sammansättning av grupperna är av stor vikt – dynamisk och oväntad.

Testgrupperna testar sedan aktivt olika nya grepp och med hjälp av så kallade dashboards så ger datan oss svaren på vad som funkar och inte. Magkänslan leder oss i testarbetet och datan svarar på vad som biter. På det här sättet går det att arbeta metodiskt med tillväxttestning.

FMCG i Sverige behöver bli mer agilt och dynamiskt i sitt förhållande till kund och medarbetare. Kunden och personalen, det är vägen till framgång. Släpp aldrig det perspektivet.

Våga tillväxttesta!

Therese Lundquist är entreprenör och rådgivare inom growth med 25 års erfarenhet från retail och FMCG.

Mer om: Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.234