23948sdkhjf

Håll avståndet – dagligvaruhandeln annonserar gemensamt

Den 1 april gick Folkhälsomyndigheten ut med råd till både allmänheten och handeln om agerande under rådande coronaepdiemi. Endast 24 timmar senare presenterade Svensk Dagligvaruhandel nya gemensamma riktlinjer för branschen baserade på de råden.

De nya riktlinjerna syftar bland annat till att butikerna ska arbeta för ett jämt kundflöde, se till att kunderna håller avståndet med bland annat markeringar, samt att hygienrutiner som städning förstärks.

– De här riktlinjerna har tagits fram branschgemensamt men sedan är det upp till varje kedja att själva implementera dem, säger Anna Jönsson, kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel till Fri Köpenskap.

Riktlinjerna sätter även som mål att kedjorna ska informera kunderna på bästa sätt om avstånd och tider som passar bäst att handla på och som en del i detta gick Svensk Dagligvaruhandel under söndagen ut med en annons i både rikstäckande medier och lokalpress.

– Dagligvaruhandelsaktörerna har riktlinjer man följer och ska göra allt man kan för att underlätta för kunder att hålla avstånd i butiken, med alla måste hjälpas åt och då beslutade vi oss för att ha en gemensam annons till allmänheten , säger Anna Jönsson.

De nya riktlinjerna gäller just nu på obestämd tid men kan komma att ändras ifall det kommer nya direktiv från Folkhälsomyndigheten.

De nya riktlinjerna går att läsa här:

Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078