23948sdkhjf

”Samarbete och tillit bättre än hot”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson manar i en krönika branschen att satsa på kategoriutveckling i stället för att lägga all kraft på prisförhandlingar och hot.

Samarbetet i svensk dagligvaruhandel mellan leverantör och handel begränsar sig i de flesta fall till pris, sortiment och kampanjförhandlingar. Ett traditionellt sätt att hantera en affärsrelation. Sedan 1990, när Walmart och P&G startade ett mer fördjupat samarbete som sedan mynnade ut i ECR – Efficient Consumer Response, har branschen diskuterat denna typ av samarbete. Ett arbetsformat som ställer krav på tillit, att vilja utveckla affären med den samlade kunskapen som finns i båda företagen.

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Många diskussioner och några enstaka projekt har genomförts i Sverige, men alltid har traditionen tagit överhand och man är tillbaka till pris, sortiment och kampanjer. Vad beror det på? Är det ovilja eller en strategi från handelns sida att inte vilja ta emot leverantörernas kunskap i större utsträckning? Eller kanske rent av en rädsla för att avslöja sina brister. ”It takes two to tango”, för visst är det så att bristen på kunskap och vilja är tydlig även hos leverantörerna. 

Det är frapperande att företagen på båda sidor låter personer sitta och diskutera och förhandla om hur de ska utveckla en kategori på en plats som de sällan besöker, det vill säga butiken. Butikernas personal och ägare har den bästa kunskapen, men blir sällan eller aldrig tillfrågade.

Svenska konsumenter skulle tjäna på om parterna tog ansvar för att arbeta med kategoriutveckling i butik i stället för att lägga alla resurserna på prisförhandlingar och hot om diverse åtgärder såsom att man utesluts ur kampanjprogrammet, stopp för nylanseringar, eller i värsta fall avlistning, om de inte får som de vill.

Det finns bevis för att i stället för en prissänkning på 3 procent skulle båda parterna tjäna mer om kategorin växte med 3 procent. Men då krävs det vilja och framför allt kunskap.

Det är nu 30 år sedan ECR som arbetsformat i en affärsrelation startades och vi borde ha kommit längre. Varför kallas ansvariga hos handeln/kedjan för kategoriansvarig/chef när de i stort sätt sysslar bara med inköp? Är de kanske bara inköpare av en viss kategori eller är tanken att de ska utveckla kategorin? Man kan ju misstänka att de mäts på vilka priser de kan pressa ur leverantörerna, mer än på hur mycket kategorin växer och genererar lönsamhet.

Vi vill uppmana dagligvaruhandels aktörer och ta ansvar för att kategorierna får en gynnsam tillväxt, genom att samarbeta och vara lyhörda mot varandra, allt enligt en arbetsmetod som utvecklades för 30 år sedan. 

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting. 

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu
Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nyhetsbrev

Arkiv

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Orkla köper Havrefras

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mat och apoteksvaror i samma påse

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.172