23948sdkhjf

”Låt oss efter krisen på allvar lyfta hjältarna i butikerna”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström i en krönika om en starkt centraliserad dagligvaruhandel som för ofta glömt bort butiksmedarbetarnas roll i kedjan.

I dag vill jag hylla alla tusentals butiksmedarbetare som varje dag går till sina arbetsplatser runt om i Sverige och säkerställer att vi får mat och övriga nödvändiga artiklar. Några av namnen på er är Peter, Mats, Jacob, Stefan, Erica, Ibrahim. Jag vill från botten av mitt hjärta säga tack till er för den insats ni gör för att hålla Sverige igång.

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Jag har de senaste 20 åren arbetat med de flesta stora varumärkena och samtliga ledande dagligvarukedjor och jag blir ibland mörkrädd när jag inser hur låg kunskapen och intresset är och hur lite tid som ägnas åt butiksmedarbetarens och butikens roll i kedjan från producent till konsument. I många fall ses tyvärr butikens medarbetare som ett problem, en kostnadspost som ofta inte ”gör som man säger”.

Dagligvaruhandeln är en starkt centraliserad industri. Många av besluten som påverkar den lokala butiken fattas på central nivå. Det är viktigt för branschens utveckling att vi har en gemensam förståelse för butiksmedarbetarens roll och att hennes förståelse och engagemang är kritiskt för att lyckas. Oavsett vad projektet handlar om, digitalt eller fysiskt.

Jag önskar att vi, efter att coronakrisen är över, tar ett gemensamt krafttag i att lyfta butiksmedarbetarens status och roll i butik.

Vi måste utveckla ordentliga utbildningsprogram för butikens medarbetare. Inte bara onboarding-veckor utan fördjupande och robusta utbildningsprogram för de olika kategorierna. Utbildningar som skapar yrkesstolthet och som innehåller kunskap om såväl råvaror som hur produkterna bäst säljs.

Läs också: Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Dessutom måste vi se butikens medarbetare som en målgrupp för kommunikation och faktiskt se att det är dessa personer som ytterst och främst är ambassadörer för varumärket. Det innebär att butiksmedarbetarens relation och arbete måste in i de centrala planerna på ett helt annan nivå än idag.

Vi måste också attrahera unga människor in i dagligvaruhandeln och låta dem förstå att det inte bara är ett genomgångsyrke. Här gör Handelsrådet ett enormt fint arbete. Se deras film på Youtube om en influencer som besöker Maxi Lindhagen. Man blir verkligen sugen på att arbeta i butik.

Slutligen måste vi också skapa program för tjänstemännen på kedjornas huvudkontor att växelvis gå ut i verkligheten och faktiskt arbeta i butik. Detta borde ses som en belöning – inte en bestraffning.

Jag hoppas att krisen snart är över och att vi då på allvar lyfter vår hjältars arbete till den nivå som det förtjänar.

Var rädda om er och håll modet uppe!

Martin Moström, strategisk rådgivare och vd på Retail House

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Nyhetsbrev

Arkiv

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

Mathem dubblar i Göteborg

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

1

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.172