23948sdkhjf

”Låt oss efter krisen på allvar lyfta hjältarna i butikerna”

Martin Moström i en krönika om en starkt centraliserad dagligvaruhandel som för ofta glömt bort butiksmedarbetarnas roll i kedjan.

I dag vill jag hylla alla tusentals butiksmedarbetare som varje dag går till sina arbetsplatser runt om i Sverige och säkerställer att vi får mat och övriga nödvändiga artiklar. Några av namnen på er är Peter, Mats, Jacob, Stefan, Erica, Ibrahim. Jag vill från botten av mitt hjärta säga tack till er för den insats ni gör för att hålla Sverige igång.

Jag har de senaste 20 åren arbetat med de flesta stora varumärkena och samtliga ledande dagligvarukedjor och jag blir ibland mörkrädd när jag inser hur låg kunskapen och intresset är och hur lite tid som ägnas åt butiksmedarbetarens och butikens roll i kedjan från producent till konsument. I många fall ses tyvärr butikens medarbetare som ett problem, en kostnadspost som ofta inte ”gör som man säger”.

Dagligvaruhandeln är en starkt centraliserad industri. Många av besluten som påverkar den lokala butiken fattas på central nivå. Det är viktigt för branschens utveckling att vi har en gemensam förståelse för butiksmedarbetarens roll och att hennes förståelse och engagemang är kritiskt för att lyckas. Oavsett vad projektet handlar om, digitalt eller fysiskt.

Jag önskar att vi, efter att coronakrisen är över, tar ett gemensamt krafttag i att lyfta butiksmedarbetarens status och roll i butik.

Vi måste utveckla ordentliga utbildningsprogram för butikens medarbetare. Inte bara onboarding-veckor utan fördjupande och robusta utbildningsprogram för de olika kategorierna. Utbildningar som skapar yrkesstolthet och som innehåller kunskap om såväl råvaror som hur produkterna bäst säljs.

Dessutom måste vi se butikens medarbetare som en målgrupp för kommunikation och faktiskt se att det är dessa personer som ytterst och främst är ambassadörer för varumärket. Det innebär att butiksmedarbetarens relation och arbete måste in i de centrala planerna på ett helt annan nivå än idag.

Vi måste också attrahera unga människor in i dagligvaruhandeln och låta dem förstå att det inte bara är ett genomgångsyrke. Här gör Handelsrådet ett enormt fint arbete. Se deras film på Youtube om en influencer som besöker Maxi Lindhagen. Man blir verkligen sugen på att arbeta i butik.

Slutligen måste vi också skapa program för tjänstemännen på kedjornas huvudkontor att växelvis gå ut i verkligheten och faktiskt arbeta i butik. Detta borde ses som en belöning – inte en bestraffning.

Jag hoppas att krisen snart är över och att vi då på allvar lyfter vår hjältars arbete till den nivå som det förtjänar.

Var rädda om er och håll modet uppe!

Martin Moström, strategisk rådgivare och vd på Retail House

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096