Från Jämtland till London och tillbaka med genuin mat
Nyligen hemkommen med familjen från London och ett stort matprojekt på supertrendiga Pantechnicon är hon igång med ett nytt projekt. Tanken är att koppla samman Jämtlandsbutikernas matsvinn med lokala råvaror och kockar på Jämtkrafts stora ackumulatortank Arctura i Östersund. Det är kraftbolaget som är beställaren. Det handlar om att rädda planeten och då behövs gränsöverskridande koncept, konstaterar Fia Gulliksson.
– Uppdraget är att skapa någonting attraktivt och hållbart i ett brett lokalt samarbete. Byggnaden på Östersunds skidstadion syns på långt håll och kan attrahera måltidsturism. Visionen är en modern bygdegård med restaurang och en fäbod på taket där man visar den levande matkulturen. I Jämtland finns cirka 20 levande fäbodar som gör smör och ost. Den traditionen har aldrig dött ut.
FIA GULLIKSSON
Aktuell: Hållbar matutveckling från Jämtland till London och tillbaka.
Familj: Ella, 31 år, två tonåringar hemma, Pelle, 18 år och Emmylo, 15 år samt maken Martin.
Utbildning: Självlärd kock. Ledarskapsutbildning, Nya Zeeland, ekonomi på Handels i Göteborg. Lärt det mesta som handlar om hållbara affärer av mamma.
Fritidsintressen: Musik. Naturen; plocka, jaga och fiska i den. Matupplevelser i hela världen.
Ålder: Känner mig som 38 år, nyss fyllt 58.
Favoriträtt: Årstidsbundet. Något nyfångat på elden, en fisk eller rotfrukt.
Roligaste sysslan i jobbet: Kreera visioner och action som gör hållbar skillnad tillsammans med andra.
Vill bjuda på middag: Mormor som dog när jag var sju. Hon var först i Jämtland med körkort.
Bakgrund: Serieentreprenör med rötterna i Jämtland och ett stort globalt nätverk.
Programledare för P1 Meny tre år. Med och skapat superheta Pantechnicon i London. Uppdraget var en nordisk/japansk destination med mat- och dryckesupplevelser och mathantverk, med mera.
Bästa beslut: Att jag vågar säga ja utanför bekvämlighetszonen. Exempelvis att vara programledare i Sveriges Radio för P1 Meny 2010-2013. Och att bestämma sig för att Jämtland är mittpunkten.
Testbädden, eller den moderna bygdegården, kan bli en plats där energin kan stråla samman och bidra till hållbar regional utveckling och folkhälsa.
– Konceptet handlar om att ta hand om matsvinn och lokala råvaror från matbutiker. I min vision ska det bli en dynamisk mötesplats och en katalysator för framtida matsystem. Meny kommer att saknas, eftersom man inte vet vilka råvaror som kommer in. I restaurangen betalar gästerna för varenda gram på tallriken som serveras från en buffé. Först lägger man på det gröna. Per automatik tar man då mindre kött. Sedan vägs tallriken. Det blir klimatsmart och vi spar energi.
Många butiker lagar redan mat av svinn och öppnar restaurang. Men det är inte alla butiker som har den möjligheten, särskilt inte i glesbygd.
– Jämtkraft har i uppdrag att utveckla länet. I min vision kan bolaget erbjuda en arena för hållbara krögare och samtidigt hämta varor med röda prislappar i elbil från butiker.
– På sikt kan konceptet tas till alla byar och städer. Om detta blir verklighet kan även grossisterna införlivas. Min styrka är att jag alltid haft en holistisk aspekt där också ekonomin är en viktig del.
Fia Gulliksson driver Food In Action Company Group med en rad hållbara varumärken som driver en regional utveckling. Det hela startade när hon blev ensam mamma vid 27 års ålder när dottern var sju månader.
– Där valde jag att det var mitt liv och Jämtland som var världens mittpunkt. Jag säger ja till sådant som är läskigt. Kan man inte säga nej till 100 procent så säger man ja. Där har du mig.
Hon bestämde sig tidigt för mathantverket och naturen.
– Jag var nog lite gammeldags och bakom. Men nu har vi ändrat vår mentala inställning. Världsnaturfonden har satt upp riktlinjer för att människan ska ner till 0,5 kilo i klimatavtryck per måltid, elva kilo per vecka. Bara i Sverige ger varje måltid ifrån sig 1,7 kilo i klimatavtryck. Vi måste äta mer plant- och växtbaserad kost och hållbara lokala alternativ.
– Därför brinner jag för den moderna bygdegården. Vi kan få med oss alla handlare. Vi kan visa vägen och skapa en fest. Varenda kraftbolag i Sverige skulle kunna göra det.
Något som upptar Fia Gullikssons tankar är hur exempelvis Ica kan hjälpa småskaliga producenter att sälja varor i Rekoringar. Handlaren skulle kunna upplåta parkeringen till kommersen.
– Men tråkigt nog ser många handlare små producenter som konkurrenter då de i stället borde ta ett större ansvar. Jordarna och odlingen, allt hänger ihop. Får konsumenten all mat från centrallager blir maten identitetslös.
Första delen av Londonprojektet är i hamn.
– Det är kontemporär mat från Norden och Japan i fem våningar med mat, dryck och upplevelser, varav en restaurang på taket. Den delen hjälper jag till med en dag i veckan. Min man diver dotterbloaget Brunkullans te. Mest stolt är jag över varumärket Jazzköket som jag grundade tillsammans med två partners 2012. Där har jag lyckats, säger Fia Gulliksson.
Artikeln är en del av vårt tema Mötet.