23948sdkhjf

”Närbutiken är död – länge leve närbutiken!”

Retailexperten Johan Kaij konstaterar i sin krönika att närbutikerna i dag kan se väldigt olika ut. Det enhetliga formatet är dött, men kreativiteten och innovationsgraden hög och vinnarkonceptet stavas relevans.

Förra året besökta jag många närbutiker, för av någon märklig slump verkar det ofta finnas någon i närheten när jag behöver dem. Ett av de fem format som jag under mina i år i branschen har lärt mig – de övriga är stormarknad, stor supermarket, supermarket och lågprisbutik. 

Man gillar ju tydlighet, om det står närbutik så förstår jag direkt vad den erbjuder. Eller? Nej, det gör jag tydligen inte alls. De kan vara hur olika som helst!

Låt oss se på två exempel: Ica Nära Triangeln i Malmö, och Hemköp i Dala Järna.

Triangeln ligger i ett köpcentrum, har fokus på färdigmat och on-the-go, utnyttjar trafiken som finns runt omkring men erbjuder också kompletteringsköp till boende i närheten.

Konkurrensen är hög. Kanske tio andra dagligvarubutiker inom en kilometer, för att inte tala om alla restauranger, caféer och snabbmatsställen som Malmö erbjuder. För ett par år sen uppgav man att man sålde 700-1 000 luncher och middagar varje dag, och att 30-35 procent av försäljningen var färdigmat.

Hemköp i Dala Järna är annorlunda. Konkurrensen lokalt består av en nyöppnad obemannad Ica To Go, samt kanske att du kan köpa potatis på Högosta Lantbruk. I Vansbro, en mil bort, ligger en Ica Supermarket och en Coop. 43 minuter till närmsta Lidl, en timme i för hög fart till närmsta Willys.

Hemköp i Dala Järna är en modern, nyrenoverad och prisbelönt butik – men en stormarknad i miniatyr. Den ska erbjuda ”allt” till de lokala invånarna, annars riskerar köpen ske i Vansbro. Färdigmat och on-the-go finns så klart, men är inte alls dominerande som för Triangeln.

Samma format men inte samma kunder eller erbjudande. Mindre butiker, som fokuserar på att vara nära kunderna = närbutik. Men på olika sätt. 

Den här lokala anpassningen kommer bli allt viktigare, särskilt för små butiker, och det syns även i kreativiteten och innovationsgraden som dessa står för. 

De små butikerna glider konceptmässigt, lägger till nya delar, och är i flera orter också navet för det lokala samhället. De har en roll som är större än bara försäljning. Det finns fler varianter – sommarbutiken, den bostadsnära butiken, den automatiserade butiken, den lilla lågprisbutiken.

De små butikerna glider konceptmässigt, lägger till nya delar, och är i flera orter också navet för det lokala samhället. De har en roll som är större än bara försäljning.

Jag tror vinnaren är den som blir relevant på sin marknad. Men då måste vi alla inse att det finns en enorm skillnad från butik till butik, i samma format och kedja. 

Vi kommer se en variation i sortiment, styrd av en lokal handlare/butikschef och/eller centrala planogram med stöd av automatiska system (AI). Aktiviteter och varuplacering måste anpassas till det köpbeteende som finns lokalt. Leverantörer bör anpassa vad man fokuserar på i dialog med butik.

Så därför – formatet närbutik, enhetlig och likadan, är dött. Den nya närbutiken är redan här, anpassningsbar, snabb, flexibel och nära kunderna – länge leve närbutiken!

Johan Kaij, ägare och retailstrateg på Circel

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095