23948sdkhjf

Orkla söker svenska företag

Norska Orkla vill köpa fler svenska livsmedelsföretag. – Det finns en handfull både mindre och större objekt som vi är intresserade av, säger Dag Opedal, ansvarig för affärsområdena mat och varumärken, till Dagens Industri.

Dag Opedal uppger att det kan bli aktuellt både med förvärv i miljardklassen och med mindre affärer. Orkla har det senaste decenniet köpt företag i Sverige för runt 8-10 miljarder norska kronor, bland annat Göteborgs Kex, Procordia och Pripps. Därmed kontrollerar Orkla flera kända svenska varumärkena, som Kalles Kaviar, Felix och Abba.

Samtidigt som företaget letar uppköpskandidater tvingas flera hundra av bolagets anställda i Sverige sluta för att Orkla ska klara konkurrensen från lågpriskedjor och livsmedelskedjornas egna varumärken, EMV. Antalet tjänster ska minskas med 1 000 senast under 2004, varav 300-400 i Sverige.

– Det är kraftfulla åtgärder, men helt nödvändiga eftersom konkurrensen ökar kraftigt. Lågpriskedjor som Lidl kommer att växa och detaljhandelskedjorna ökar snabbt andelen egna varumärken. EU-utvidgningen ökar konkurrensen ytterligare, säger Dag Opedal till DI.

Han tror dock att stora varumärken klarar konkurrensen bättre. Orkla kommer nu att öka investeringarna på marknadsföring och produktutveckling för att stärka sina många ledande varumärken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062