23948sdkhjf

Hallå… Kenneth Solstrand, ansvarig för torra varor i Världens mat på Coop

Nu har ni summerat utfallet av ramadan och noterar en ökning från två miljoner förra året till fem miljoner i år. Den är stor i procent men är det så mycket pengar egentligen?

– Det beror förstås på vad man jämför med. För oss är det intressant att se effekten av vårt nya sortiment och vi har ju faktiskt mer än dubblat försäljningen. Det handlar ju om att få upp folks ögon och det tar tid innan kunderna lär sig om det nya sortimentet. Men jag ser det här som ett startskott och vi siktar ju på en ökad försäljning under hela året och inte bara till själva högtiden.Vad tror du om nästa år?– Jag tror att försäljningen kommer växa under året och det är så kul för man kan verkligen se ute i butikerna att även infödda svenskar tittar nyfiket på varorna och frågar hur de kan användas. Vi har ju tagit in det kända varumärket Sera och jag tror att det fångar intresset i de grupper som firar ramadan. Det finns inte hos några andra kedjor.Vad sålde ni mest av?– Vi har inte hunnit summera allt ännu så jag kan inte ge några detaljer men jag vet att linser har sålt väldigt bra. Har du själv hittat några godbitar i det nya sortimentet?– Ja det har jag faktiskt jag är väldigt förtjust i vindolmar. Jag bjöd hem några vänner på en mezemåltid och det var väldigt uppskattat men det var inte under själva ramadan.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063