23948sdkhjf

Framåtlutad i trendvinden

Sydgrönts nya vd om trenderna som påverkar branschen – "Min roll handlar väldigt mycket om framtiden".

När Sydgrönt i oktober tillsatte en ny vd föll valet på Sara Berger, en person med lång erfarenhet från livsmedelsbranschen. Hon har 14 år av ledande uppdrag bakom sig, i företag som Reitan Servicehandel, Unilever samt dåvarande Leaf. De senaste nio åren har hon arbetat inom Findus, bland annat som chef för affärsområdet Foodservice.

Samtidigt hon är en rutinerad ledare är det en rekrytering för framtiden – något som blir särskilt tydligt när vi pratar med Sara Berger om de många trender som råder inom branschen.

Framförallt ser hon själv att det handlar om en stadigt växande efterfrågan på grönsaker.

– Den stora drivkraften bakom det är fortfarande hälsa. Men även en ökad andel vegetarianer, samtidigt som grönsaker tar en större plats på tallriken. Det är en spännande utveckling, men också en ny framtid där konsumenten efterfrågar nya saker. Det är där jag tror att jag bidrar mest: med nytänk i kombination med lång erfarenhet, säger hon.

För producentorganisationen Sydgrönt, som ägs av drygt 70 odlare, handlar det också om en hel del andra uppgifter:

– Till exempel certifiering av odling, att jobba med ett systematiskt hållbarhetsarbete, och såklart att jobba för att främja svensk odling.
Hon säger att hon har svårt att tänka sig ett roligare uppdrag än det hon fått, särskilt när det också handlar om en produkt där efterfrågan är på stark uppgång.

– Jag brinner mycket för att jobba med grönt och grönsaker. Vad gäller förväntningar på framtiden och min roll hoppas jag att jag ska kunna jobba med organisationen kring konsumenterbjudandet och konsumenttänket, säger Sara Berger.

En nyligen publicerad rapport från SLU, där Sydgrönt även medverkade och gav sina insikter, går in på just det temat. Framförallt ser man att konsumenterna vill ha mer variation, bekvämlighet (till exempel färdigstrimlade grönsaker i mindre förpackningar), svenskt och ekologiskt bland grönsakerna.

För Sydgrönt, som sedan tidigare har etablerat bekvämlighetskonceptet Vegibar – ett sortiment med förädlade grönsaker redo för användning – handlar det om att hitta rätt lösningar.

– Framförallt vill jag säga att grunderbjudandet fortfarande är det stora, men bekvämlighetsprodukter växer hela tiden. Det kan se olika ut – till exempel en Vegibar, men också tvättad potatis som är en form av bekvämlighet. Man jobbar hela tiden med att utveckla konsumenterbjudandet. Där tror jag att det handlar om att hitta nästa steg av bekväma produkter.
Därutöver finns det även möjligheter att förädla till helt andra produkter, till exempel som en del av vegetariska livsmedel.

Om man tittar på andra egenskaper, som till exempel ekologiskt och svenskt – enligt min uppfattning var ekologiskt den rådande trenden ett ganska bra tag, men att svenskproducerat nu har tagit överhanden. Hur ser du på det?

– Det är precis som du säger. Det finns fortsatt ett jättestort konsumentintresse för ekologiskt, men de stora ökningarna på ekologiska grönsaker låg mellan 2013 och 2015. Då växte kategorin med 30-50 procent. Det har mattats av lite under 2016, vilket är den senaste statistiken vi har från SCB. Men den växer fortsatt, så nu är ekologiska grönsaker 12 procent av hela grönsakskategorin.

Sydgrönts ekologiska andel ligger lite högre – cirka 13-14 procent av den ”odlade portföljen”. Samtidigt som man har möjlighet att öka ekoodlingen om det skulle behövas välkomnar man den skiftande trenden mot svenskodlat.

– Svenskt ursprung och lokalt odlat får mycket mer fokus nu, både hos kunden som lyfter fram det och hos konsumenten.

Vad tror du skiftet beror på?

– Jag tror delvis det beror på miljöperspektivet. Att det är intressant med närodlade grönsaker som har fraktats en kort väg till butiken. Det tror jag driver på utvecklingen. Sen har vi en väldigt lång odlingstradition i Sverige, av hög kvalitet. Det gör ju också att efterfrågan på svenskt är stark.

E-handel blir en extra utmaning för en grönsaksleverantör, då konsumenten gärna själv vill välja vilken gurka eller tomat som går ner i varukorgen.

– Jag såg nyligen en rapport om att e-handeln ökade med 20 procent över sommaren, så det känns som att vi är på väg mot en "tipping point" där e-handeln blir stor. Det ställer krav på oss som grönsaksleverantör, eftersom du är van att kunna känna och klämma på dina grönsaker i butik. Kvaliteten blir oerhört viktig i en sådan inköpskanal.

Det finns även andra praktiska utmaningar i kombinationen grönsaker och e-handel menar Sara Berger, och ställer en fråga som exempel: "Hur köper du en kilovara på nätet?".

– Det är jätteviktigt att hämta in kunskap i hur konsumenten tänker i inköpstillfället. Men för en viss typ av konsument, som är uppvuxen med e-handel, är kanske steget till att köpa frukt och grönt via nätet inte lika stort.

Aspekter som dessa gör att Sara Berger, trots det nära arbetet med en uråldrig syssla, säger att hennes roll "handlar väldigt mycket om framtiden".

– Det händer så mycket just nu som jag tror kommer påverka branschen mycket, därför tror jag det är viktigt att gå in i det framåtlutad.

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11