23948sdkhjf

Framåtlutad i trendvinden

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sydgrönts nya vd om trenderna som påverkar branschen – "Min roll handlar väldigt mycket om framtiden".

När Sydgrönt i oktober tillsatte en ny vd föll valet på Sara Berger, en person med lång erfarenhet från livsmedelsbranschen. Hon har 14 år av ledande uppdrag bakom sig, i företag som Reitan Servicehandel, Unilever samt dåvarande Leaf. De senaste nio åren har hon arbetat inom Findus, bland annat som chef för affärsområdet Foodservice.

Läs också: Ny ordförande för Svenska Retursystem

Samtidigt hon är en rutinerad ledare är det en rekrytering för framtiden – något som blir särskilt tydligt när vi pratar med Sara Berger om de många trender som råder inom branschen.

Framförallt ser hon själv att det handlar om en stadigt växande efterfrågan på grönsaker.

– Den stora drivkraften bakom det är fortfarande hälsa. Men även en ökad andel vegetarianer, samtidigt som grönsaker tar en större plats på tallriken. Det är en spännande utveckling, men också en ny framtid där konsumenten efterfrågar nya saker. Det är där jag tror att jag bidrar mest: med nytänk i kombination med lång erfarenhet, säger hon.

För producentorganisationen Sydgrönt, som ägs av drygt 70 odlare, handlar det också om en hel del andra uppgifter:

Läs också: Sydgrönt med ny fabrik i Bjuv

– Till exempel certifiering av odling, att jobba med ett systematiskt hållbarhetsarbete, och såklart att jobba för att främja svensk odling.
Hon säger att hon har svårt att tänka sig ett roligare uppdrag än det hon fått, särskilt när det också handlar om en produkt där efterfrågan är på stark uppgång.

– Jag brinner mycket för att jobba med grönt och grönsaker. Vad gäller förväntningar på framtiden och min roll hoppas jag att jag ska kunna jobba med organisationen kring konsumenterbjudandet och konsumenttänket, säger Sara Berger.

En nyligen publicerad rapport från SLU, där Sydgrönt även medverkade och gav sina insikter, går in på just det temat. Framförallt ser man att konsumenterna vill ha mer variation, bekvämlighet (till exempel färdigstrimlade grönsaker i mindre förpackningar), svenskt och ekologiskt bland grönsakerna.

För Sydgrönt, som sedan tidigare har etablerat bekvämlighetskonceptet Vegibar – ett sortiment med förädlade grönsaker redo för användning – handlar det om att hitta rätt lösningar.

Läs också: Ica går över till svenskodlade plommontomater

– Framförallt vill jag säga att grunderbjudandet fortfarande är det stora, men bekvämlighetsprodukter växer hela tiden. Det kan se olika ut – till exempel en Vegibar, men också tvättad potatis som är en form av bekvämlighet. Man jobbar hela tiden med att utveckla konsumenterbjudandet. Där tror jag att det handlar om att hitta nästa steg av bekväma produkter.
Därutöver finns det även möjligheter att förädla till helt andra produkter, till exempel som en del av vegetariska livsmedel.

Om man tittar på andra egenskaper, som till exempel ekologiskt och svenskt – enligt min uppfattning var ekologiskt den rådande trenden ett ganska bra tag, men att svenskproducerat nu har tagit överhanden. Hur ser du på det?

– Det är precis som du säger. Det finns fortsatt ett jättestort konsumentintresse för ekologiskt, men de stora ökningarna på ekologiska grönsaker låg mellan 2013 och 2015. Då växte kategorin med 30-50 procent. Det har mattats av lite under 2016, vilket är den senaste statistiken vi har från SCB. Men den växer fortsatt, så nu är ekologiska grönsaker 12 procent av hela grönsakskategorin.

Sydgrönts ekologiska andel ligger lite högre – cirka 13-14 procent av den ”odlade portföljen”. Samtidigt som man har möjlighet att öka ekoodlingen om det skulle behövas välkomnar man den skiftande trenden mot svenskodlat.

– Svenskt ursprung och lokalt odlat får mycket mer fokus nu, både hos kunden som lyfter fram det och hos konsumenten.

Vad tror du skiftet beror på?

– Jag tror delvis det beror på miljöperspektivet. Att det är intressant med närodlade grönsaker som har fraktats en kort väg till butiken. Det tror jag driver på utvecklingen. Sen har vi en väldigt lång odlingstradition i Sverige, av hög kvalitet. Det gör ju också att efterfrågan på svenskt är stark.

E-handel blir en extra utmaning för en grönsaksleverantör, då konsumenten gärna själv vill välja vilken gurka eller tomat som går ner i varukorgen.

– Jag såg nyligen en rapport om att e-handeln ökade med 20 procent över sommaren, så det känns som att vi är på väg mot en "tipping point" där e-handeln blir stor. Det ställer krav på oss som grönsaksleverantör, eftersom du är van att kunna känna och klämma på dina grönsaker i butik. Kvaliteten blir oerhört viktig i en sådan inköpskanal.

Det finns även andra praktiska utmaningar i kombinationen grönsaker och e-handel menar Sara Berger, och ställer en fråga som exempel: "Hur köper du en kilovara på nätet?".

– Det är jätteviktigt att hämta in kunskap i hur konsumenten tänker i inköpstillfället. Men för en viss typ av konsument, som är uppvuxen med e-handel, är kanske steget till att köpa frukt och grönt via nätet inte lika stort.

Aspekter som dessa gör att Sara Berger, trots det nära arbetet med en uråldrig syssla, säger att hennes roll "handlar väldigt mycket om framtiden".

– Det händer så mycket just nu som jag tror kommer påverka branschen mycket, därför tror jag det är viktigt att gå in i det framåtlutad.

Mer om: Sydgrönt
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronaviruset
Trängselansvarig i branschens nya direktiv till butikerna

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

Coops jättelager läggs på is

De tar över "Världens mat"

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar har färska handlare.

Nyhetsbrev

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Arkiv

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Ny vd på Dava Foods

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Ny dagligvarubutik planeras i sjuvåningshus – 2 200 kvadratmeter

Butiken planeras på Grisbacka i Umeå.

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Personalen rusar till Handels

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Coronaviruset
De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Icahandlaren Håkan Börjesson.

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Walmart tar tempen på sina anställda

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Fortsatt oro bland producenterna

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nu värderas Ica och Axfood högre

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.125