Vändningen: Hårdare kamp om matkronan

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Restaurangernas försäljning avtar enligt SCB:s statistik. Det kan vara början på en ny utveckling för dagligvaruhandeln menar Johan Kaij, senior Advisor på Marketing Clinic.

SCB:s restaurangindex visar att restaurangernas volymförsäljning på halvårsbasis tappade med 0,9 procent procent jämfört med föregående år. Siffrorna visar på en tydligt bromsande trend jämfört med tidigare.

– Restaurangerna har tagit stora andelar från dagligvaruhandeln sedan början av 2000-talet. Nu tar man upp kampen och börjar knapra tillbaka andelarna. Samtidigt finns fortfarande studier på att restaurang- och kafésidan fortsätter starkt – det blir intressant att se utvecklingen de närmaste åren, säger Johan Kaij till Fri Köpenskap

Den minskande försäljningen kan bero delvis på personalbrist men också på att dagligvaruhandeln utvecklar sina färdigmatserbjudanden. De delar som konkurrensutsätts mest från livsmedelsbutikerna presterar sämre. Personalrestaurangerna backade med 10,9 procent och kaféer och konditorier tappade 5 procent under det andra kvartalet. Lunch- och kvällsrestaurangerna presenterade en svag volymtillväxt på 1,5 procent. De områden som gick bäst var i stället hotellrestauranger och trafiknära restauranger.

– Om man tittar på till exempel USA där foodservice har en mycket stor del av matkronan, så har man kommit en längre bit i dagligvaruhandelns erbjudanden. I Sverige har vi legat efter i utvecklingen, men nu börjar fler och fler butiker skapa vassare kunderbjudanden.

När det gäller servicegraden har dagligvarubutikerna svårt att slå restaurangerna eftersom konkurrenterna är väldigt entreprenörsdrivna, men det finns stora volymer att hämta igen relativt enkelt. Många butiker vidgar sina lunch- och middagserbjudanden och snor om kundvarvet och installerar snabbkassor för att erbjuda bättre tempo i köpen. En del startar dessutom finare restauranger med alkoholservering, och matlagningskurser. Pizza och hamburgare i butik är andra områden som intresserar.

– Vi ser fler och fler av dessa satsningar och det går snabbt för butiker att lära om sina kunder om erbjudandet är bra. Kunderna rör sig ofta i butiken så det går snabbt att få dem att testa, förklarar Johan Kaij.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Glada dagar för stadskärnorna

Det svenska äpplet vinner mark

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Nyhetsbrev

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Arkiv

Fazer utökar havresatsning

Coop öppnar för prishöjningar på kött

En egen undersökning visar att sju av tio medlemmar kan tänka sig att betala mer för att rädda bönderna.

Itab vinstvarnar

Årets premiärhummer såld — kilopris 83 000

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Ica Maxi fick stänga

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för patienterna”

Sveriges läkarförbund rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Slakteri riskerar vite

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Bergendahls går över en miljard

Willys på vegomarsch

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

Här säljs redan julmust

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Här öppnar Coop Online

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Sänd till en kollega

0.142