23948sdkhjf

Vändningen: Hårdare kamp om matkronan

Restaurangernas försäljning avtar enligt SCB:s statistik. Det kan vara början på en ny utveckling för dagligvaruhandeln menar Johan Kaij, senior Advisor på Marketing Clinic.

SCB:s restaurangindex visar att restaurangernas volymförsäljning på halvårsbasis tappade med 0,9 procent procent jämfört med föregående år. Siffrorna visar på en tydligt bromsande trend jämfört med tidigare.

– Restaurangerna har tagit stora andelar från dagligvaruhandeln sedan början av 2000-talet. Nu tar man upp kampen och börjar knapra tillbaka andelarna. Samtidigt finns fortfarande studier på att restaurang- och kafésidan fortsätter starkt – det blir intressant att se utvecklingen de närmaste åren, säger Johan Kaij till Fri Köpenskap

Den minskande försäljningen kan bero delvis på personalbrist men också på att dagligvaruhandeln utvecklar sina färdigmatserbjudanden. De delar som konkurrensutsätts mest från livsmedelsbutikerna presterar sämre. Personalrestaurangerna backade med 10,9 procent och kaféer och konditorier tappade 5 procent under det andra kvartalet. Lunch- och kvällsrestaurangerna presenterade en svag volymtillväxt på 1,5 procent. De områden som gick bäst var i stället hotellrestauranger och trafiknära restauranger.

– Om man tittar på till exempel USA där foodservice har en mycket stor del av matkronan, så har man kommit en längre bit i dagligvaruhandelns erbjudanden. I Sverige har vi legat efter i utvecklingen, men nu börjar fler och fler butiker skapa vassare kunderbjudanden.

När det gäller servicegraden har dagligvarubutikerna svårt att slå restaurangerna eftersom konkurrenterna är väldigt entreprenörsdrivna, men det finns stora volymer att hämta igen relativt enkelt. Många butiker vidgar sina lunch- och middagserbjudanden och snor om kundvarvet och installerar snabbkassor för att erbjuda bättre tempo i köpen. En del startar dessutom finare restauranger med alkoholservering, och matlagningskurser. Pizza och hamburgare i butik är andra områden som intresserar.

– Vi ser fler och fler av dessa satsningar och det går snabbt för butiker att lära om sina kunder om erbjudandet är bra. Kunderna rör sig ofta i butiken så det går snabbt att få dem att testa, förklarar Johan Kaij.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078