23948sdkhjf

Plasten ersätts med egen påse

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Om vi minns 2018 som året då det gröna ätandet tog fart, så är 2019 året då kampen mot plast börjar på riktigt. Ämnet finns redan på tapeten, till exempel med utställningar typ ”There Is No Away” som öppnade efter nyår där 7 000 plastsopor smakfullt ställts ut för att lyfta frågan.

Läs också: ”Greta ser dig – dags att tänka om”

Och folk har redan börjat ändra sitt beteende. Enligt senaste ”Food & Drink Report” från brittiska matkedjan Waitrose anger 44 procent av de svarande att de minskat delvis på sin plastkonsumtion under senaste året, lika många anger att de minskat drastiskt.

Än så länge sker detta med relativt små åtgärder, här följer några exempel: Efter kampanjer som ”The Last Plastic Straw” har det blivit mer eller mindre politiskt inkorrekt med sugrör, och Starbucks har gått ut med att de ska sluta med sugrör till år 2020, vilket motsvarar en miljard sugrör per år. Under 2018 har Waitrose helt eliminerat engångskoppar i sina caféer (52 miljoner färre plastlaminerade koppar i soporna per år) och varuhuset Selfridges har slängt ut plastflaskor med vatten ut sitt sortiment och letar andra sätt att förpacka drycker.

Att bära med sig en designad vattenflaska att fylla på har blivit en statusmarkör motsvarande en väska från Michael Kors, på Instagram finns en halv miljon inlägg taggade #waterbottle. Användningen av plastpåsar har minskat efter butikerna började ta betalt för dem, i England med 85 procent sedan 2015, i Sverige med så mycket som 35 procent under 2018 enligt Svensk Handel. Samma källa anger att 12 procent av konsumenterna numera aldrig använder plastkassar när de handlar.

Det här är bara början. För att eliminera plastpåsarna i frukt och grönt kommer ”BYOVB” att slå igenom, vilket betyder ”Bring Your Own Vegetable Bag”. På samma sätt som med vattenflaskor tar man med påsar till butikerna när man handlar och bär hem råvarorna i.

Läs också: ”För tråkig matservering i butikerna”

Men varför begränsa sig till en avdelning? Helt förpackningsfria butiker börjar äntligen hitta formen, som australiska ”The Source” med ett 40-tal butiker och andra koncept som amerikanska ”NADA” och ”The Fillery” samt tyska ”Unverpackt”. I Sverige finns butiken ”Gram” i Malmö.

I dessa butiker handlar man dessutom på lösvikt, vilket enligt undersökningar i snitt närmast halverar koldioxidutsläppet jämfört med att köpa som vanligt. Även delin kommer att få vänja sig med ”BYO” för take away, där maten läggs i kundernas egna lådor som sedan diskas hemma. Livsmedelsverket hälsar att det inte finns något i lagstiftningen som förbjuder detta.

Kampen mot plasten börjar nu. Är din butik redo?

Lennart Wallander är vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik i konkurs – kylbytet blev för mycket

Efter stängningen – Icas nya måltidspilot

Uppgifter: Ica lägger ned unik butik i centrala Stockholm

Bekräftat: 13 sägs upp när Ica stänger på Sveavägen

Butiken stänger den 20 december.

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Arkiv

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Fem förflyttningsområden – här är Icas plan framåt

Förflyttningarna rör hela eller stora delar av koncernen.

Stillsam prisutveckling i november

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Hajens hjältar hyllades

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Julskinkan krymper

Nya regler, canabinoider och matfusk

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Coop Värmland flyttar flytten

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Handlare anordnar gala för barndiabetes

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.212