23948sdkhjf

Driv försäljning och gör reklam – samtidigt

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström i en krönika om varför en större del av reklamkakan borde hamna hos butikerna.

Årligen investeras cirka 80 miljarder kronor i reklam i Sverige. Cirka 5 procent av den summan investeras i butiken. Butiken borde väl vara den bästa platsen i världen för en reklaminvestering? Det tycker dock inte de som investerar i reklam och marknadsföring. De ser inte butiken som en mediekanal utan endast som ett ställe där produkter distribueras och säljs.

I detta ligger en stor möjlighet för alla er som driver butik. Genom att få leverantörerna att tänka på butiken som mediekanal kan butiken inte bara göras roligare och mer intressant, utan även få varumärket att långsiktigt investera sin reklambudget där. För att nå dit så måste vi förändra vårt synsätt på butiken.

I dag ger jag dig fem råd i hur du skulle kunna öka leverantörsinvesteringarna i din butik.

Säkerställ exponeringar med hög synlighet
Synliggör leverantörernas produkter på ett utomordentligt sätt. Målet är att varumärket får 100 procent garanti på synlighet. Det skapar förtroende och möjliggör framtida investeringar. Självklart måste butiken dokumentera med bild på hur exponeringen ser ut.

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

Gör butikens personal till ambassadörer
Se butikens medarbetare som en kommunikationskanal för varumärkena. Detta är mycket mer vanligt i sällanköpshandeln än i dagligvaruhandeln. Här finns stora möjligheter i strukturerade utbildningskanaler där varumärkena kan få tillgång till butikens medarbetare. Kunskap leder till engagemang.

Gör butikens data tillgänglig
Om leverantörerna ska öka sina investeringar i butik så bör butiken bli bättre på att ta fram data som beskriver försäljning, trafik av kunder och även kundernas profil. Datan ska inte enbart handla om försäljning utan även om hur varumärket påverkas.

Skapa både fysiska och digitala kommunikationsytor
Skapa en struktur för ytor där varumärken kan möta er trafik av kunder. Det är viktig att låsa dessa ytor så att leverantören kan lita på att de får den synlighet de har kommit överens om. Ska man förtjäna reklaminvesteringar i butik så måste leverantörerna kunna lita på genomförandet.

Paketera lösningar
Gör det enkelt för varumärkena att investera i din butik. Skapa paket där det tydligt framgår både estimerad försäljning och räckvidd i kundkontakter. Underlätta också för varumärkena genom att enkelt räkna ut hur mycket de tjänar på investeringen i din butik/butikskedja.

Den fysiska butiken är unik. Den kan både göra reklam för varumärken och driva försäljning på samma gång. Stora pengar finns att tjäna för både varumärkena och butikerna genom att stärka butikens roll som varumärkeskommunikatör.
Lycka till med din butikstransformering.

Martin Moström, strategisk rådgivare och vd på Retail House.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tvångsstängda butiken får inte öppnas – skadedjur hittades

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Arkiv

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Plus

Mötet
"Ost-Kenneth": Vi ska till final i Dagligvarugalan

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Uppsalaföretag startar egen butik

Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Världens första ölflaska i papper

Handeln ritar om städerna

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

2 700 kvadratmeter Matvärlden – följ med in

I går slog Matvärldens nya butik i Vällingby upp portarna. Titta in bildspelet.

Nu kan man få hållbara ekologiska ägg lagom till äggets dag

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Maxi starkast i september

Svårt att hitta hållbart kött

På nytt jobb
Efter 14 år på Oj – nu blir han handlare

På nytt jobb
Efter omorganisationen – hon får ny chefsroll hos Coop

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.331