23948sdkhjf

Driv försäljning och gör reklam – samtidigt

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström i en krönika om varför en större del av reklamkakan borde hamna hos butikerna.

Årligen investeras cirka 80 miljarder kronor i reklam i Sverige. Cirka 5 procent av den summan investeras i butiken. Butiken borde väl vara den bästa platsen i världen för en reklaminvestering? Det tycker dock inte de som investerar i reklam och marknadsföring. De ser inte butiken som en mediekanal utan endast som ett ställe där produkter distribueras och säljs.

I detta ligger en stor möjlighet för alla er som driver butik. Genom att få leverantörerna att tänka på butiken som mediekanal kan butiken inte bara göras roligare och mer intressant, utan även få varumärket att långsiktigt investera sin reklambudget där. För att nå dit så måste vi förändra vårt synsätt på butiken.

I dag ger jag dig fem råd i hur du skulle kunna öka leverantörsinvesteringarna i din butik.

Säkerställ exponeringar med hög synlighet
Synliggör leverantörernas produkter på ett utomordentligt sätt. Målet är att varumärket får 100 procent garanti på synlighet. Det skapar förtroende och möjliggör framtida investeringar. Självklart måste butiken dokumentera med bild på hur exponeringen ser ut.

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

Gör butikens personal till ambassadörer
Se butikens medarbetare som en kommunikationskanal för varumärkena. Detta är mycket mer vanligt i sällanköpshandeln än i dagligvaruhandeln. Här finns stora möjligheter i strukturerade utbildningskanaler där varumärkena kan få tillgång till butikens medarbetare. Kunskap leder till engagemang.

Gör butikens data tillgänglig
Om leverantörerna ska öka sina investeringar i butik så bör butiken bli bättre på att ta fram data som beskriver försäljning, trafik av kunder och även kundernas profil. Datan ska inte enbart handla om försäljning utan även om hur varumärket påverkas.

Skapa både fysiska och digitala kommunikationsytor
Skapa en struktur för ytor där varumärken kan möta er trafik av kunder. Det är viktig att låsa dessa ytor så att leverantören kan lita på att de får den synlighet de har kommit överens om. Ska man förtjäna reklaminvesteringar i butik så måste leverantörerna kunna lita på genomförandet.

Paketera lösningar
Gör det enkelt för varumärkena att investera i din butik. Skapa paket där det tydligt framgår både estimerad försäljning och räckvidd i kundkontakter. Underlätta också för varumärkena genom att enkelt räkna ut hur mycket de tjänar på investeringen i din butik/butikskedja.

Den fysiska butiken är unik. Den kan både göra reklam för varumärken och driva försäljning på samma gång. Stora pengar finns att tjäna för både varumärkena och butikerna genom att stärka butikens roll som varumärkeskommunikatör.
Lycka till med din butikstransformering.

Martin Moström, strategisk rådgivare och vd på Retail House.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Surtantens lägger ner

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Här byggs ny Coop-butik

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178