23948sdkhjf

5 miljarder flygblad – är det etiskt?

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson i en krönika om marknadsföring som vare sig är effektiv eller klimatvänlig.

Varje vecka produceras flygblad, som kräver pappersmassa och skogsavverkning. Även om pappersindustrin kraftigt förbättrat sina processer är det både resurskrävande och miljöpåverkande. Detta för att kedjorna ska kommunicera erbjudanden i kampen om att locka kunderna till just deras kedja. Hur bra är det? 

Vi har tidigare skrivit om att Sava-systemet i stort sett är konkurrensneutralt då kedjorna många gånger har samma erbjudande, även om det kan vara vid olika tidpunkter. Men det händer också att olika kedjor har samma erbjudande i samma vecka. Med detta som bakgrund kan man fundera på om branschen inte skulle kunna minska miljöpåverkan, när Sava-systemet ändå inte ger merförsäljning eller fler lojala kunder över tid.

Dessutom kan erbjudanden av multiköp, det vill säga ”köp två för…” eller liknande, leda till överkonsumtion eller i värsta fall att vi slänger produkter som blivit gamla och gått ut i datum. Utan tvekan är kampanjer som aktiveras direkt i butik de mest effektiva, och som kan locka till köp som inte finns med på handlingslistan. Att minska miljöpåverkan är en branschfråga och det vilar ett gemensamt ansvar hos alla inblandade parter.

En reflektion.
Enligt våra beräkningar produceras cirka 1 300 flygblad bara för dagligvaruhandeln per år i syfte att delas ut till 3 800 000 hushåll. Detta blir, hör och häpna, cirka 5 000 000 000 flygblad per år (5 miljarder!). Till det går det åt cirka 170 000 ton papper som ska distribueras via posten eller via butik.

Detta utgör cirka 7 procent av allt papper som används i Sverige på ett år och som i sin tur ska sorteras och transporteras till återvinning. Allt för att upprätthålla konkurrensneutrala kampanjer.

Om man dessutom vet att kostnaden för alla inblandade parter är cirka 8 000 000 000 kronor (8 miljarder!) så ter sig denna typ av marknadsföring mycket märklig, om inte till och med oetisk. I ett skede när klimatpåverkan är högaktuell borde varje bransch se över samtliga företeelser i syfte att hitta alternativa mindre klimatpåverkande aktiviteter.

Vad gör dagligvarubranschen mer än att ta mer betalt för plastpåsarna?

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (3)
Startsidan just nu

Livsmedelskedja på gång till nytt drömläge: ”Umeås mest intressanta handelsområde”

Sista delen i Umeås ringled öppnar upp för ett nytt handelsområde och logistiknav. ”Vi räknar med en fördubblad trafikmängd när vägen öppnar 2021”.

Så går det för dagligvaruhandeln i stadskärnorna

Icagrundarens ättling öppnar butik i Karlstad

Bageriet flyttar in på Ica

På nytt jobb
Han ska dubbla omsättningen på Coop Falkenberg

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny social matbutik i Skellefteå

Arkiv

Systembolaget letar nytt läge i Falun – vill ligga intill livsmedelsaktör

Icas nya huvudkontor prisades i hållbarhetstävling

Tvångsstängda butiken får inte öppnas – skadedjur hittades

Ica-handlare köper hovleverantör av tunnbröd

På nytt jobb
Hon blir ny Icahandlare i Trönö

Dagligvaruhandlarna är fulla av hopp

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Plus

Mötet
"Ost-Kenneth": Vi ska till final i Dagligvarugalan

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Dagligvaruhandeln allt viktigare för turisterna

Handlare i infekterat bråk med kommunalråd

Politisk majoritet: Tjuvarna ska kunna portas

Kristdemokraterna planerar att agera om inte regeringen presenterar ett förslag före jul.

Hemköp byggs om och får Systembolaget som granne i 20-miljonersprojekt

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Plus

Stockholms äldsta Icabutik trivs i trånga lokaler

Plus

Dagligvarugalan
Årets Butik satsar stenhårt på styrkorna: ”Håll i hatten, vi har bara börjat”

Uppsalaföretag startar egen butik

Ica-handlare väcker liv i klassisk kvartersbutik

Handeln ritar om städerna

1

Chefen har ordet
”Morötter men inga pekpinnar för bättre folkhälsa”

Världens första ölflaska i papper

Nu öppnar Matvärldens "game changer" – två butiker till på gång

Willys allt mer poppis bland unga

Matpriserna sjönk i september

19 nyanlända påbörjar Axfoods lärlingsprogram

Här kommer Lidls tolfte butik i Göteborg

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Möt Icas nya virtuella bebisinfluencer Elis

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar ny direktör

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.147