23948sdkhjf

5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Lennart Jönsson i en krönika om marknadsföring som vare sig är effektiv eller klimatvänlig.

Varje vecka produceras flygblad, som kräver pappersmassa och skogsavverkning. Även om pappersindustrin kraftigt förbättrat sina processer är det både resurskrävande och miljöpåverkande. Detta för att kedjorna ska kommunicera erbjudanden i kampen om att locka kunderna till just deras kedja. Hur bra är det? 

Vi har tidigare skrivit om att Sava-systemet i stort sett är konkurrensneutralt då kedjorna många gånger har samma erbjudande, även om det kan vara vid olika tidpunkter. Men det händer också att olika kedjor har samma erbjudande i samma vecka. Med detta som bakgrund kan man fundera på om branschen inte skulle kunna minska miljöpåverkan, när Sava-systemet ändå inte ger merförsäljning eller fler lojala kunder över tid.

Dessutom kan erbjudanden av multiköp, det vill säga ”köp två för…” eller liknande, leda till överkonsumtion eller i värsta fall att vi slänger produkter som blivit gamla och gått ut i datum. Utan tvekan är kampanjer som aktiveras direkt i butik de mest effektiva, och som kan locka till köp som inte finns med på handlingslistan. Att minska miljöpåverkan är en branschfråga och det vilar ett gemensamt ansvar hos alla inblandade parter.

En reflektion.
Enligt våra beräkningar produceras cirka 1 300 flygblad bara för dagligvaruhandeln per år i syfte att delas ut till 3 800 000 hushåll. Detta blir, hör och häpna, cirka 5 000 000 000 flygblad per år (5 miljarder!). Till det går det åt cirka 170 000 ton papper som ska distribueras via posten eller via butik.

Detta utgör cirka 7 procent av allt papper som används i Sverige på ett år och som i sin tur ska sorteras och transporteras till återvinning. Allt för att upprätthålla konkurrensneutrala kampanjer.

Om man dessutom vet att kostnaden för alla inblandade parter är cirka 8 000 000 000 kronor (8 miljarder!) så ter sig denna typ av marknadsföring mycket märklig, om inte till och med oetisk. I ett skede när klimatpåverkan är högaktuell borde varje bransch se över samtliga företeelser i syfte att hitta alternativa mindre klimatpåverkande aktiviteter.

Vad gör dagligvarubranschen mer än att ta mer betalt för plastpåsarna?

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel (3)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093