23948sdkhjf

5 miljarder flygblad – är det etiskt?

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson i en krönika om marknadsföring som vare sig är effektiv eller klimatvänlig.

Varje vecka produceras flygblad, som kräver pappersmassa och skogsavverkning. Även om pappersindustrin kraftigt förbättrat sina processer är det både resurskrävande och miljöpåverkande. Detta för att kedjorna ska kommunicera erbjudanden i kampen om att locka kunderna till just deras kedja. Hur bra är det? 

Vi har tidigare skrivit om att Sava-systemet i stort sett är konkurrensneutralt då kedjorna många gånger har samma erbjudande, även om det kan vara vid olika tidpunkter. Men det händer också att olika kedjor har samma erbjudande i samma vecka. Med detta som bakgrund kan man fundera på om branschen inte skulle kunna minska miljöpåverkan, när Sava-systemet ändå inte ger merförsäljning eller fler lojala kunder över tid.

Dessutom kan erbjudanden av multiköp, det vill säga ”köp två för…” eller liknande, leda till överkonsumtion eller i värsta fall att vi slänger produkter som blivit gamla och gått ut i datum. Utan tvekan är kampanjer som aktiveras direkt i butik de mest effektiva, och som kan locka till köp som inte finns med på handlingslistan. Att minska miljöpåverkan är en branschfråga och det vilar ett gemensamt ansvar hos alla inblandade parter.

En reflektion.
Enligt våra beräkningar produceras cirka 1 300 flygblad bara för dagligvaruhandeln per år i syfte att delas ut till 3 800 000 hushåll. Detta blir, hör och häpna, cirka 5 000 000 000 flygblad per år (5 miljarder!). Till det går det åt cirka 170 000 ton papper som ska distribueras via posten eller via butik.

Detta utgör cirka 7 procent av allt papper som används i Sverige på ett år och som i sin tur ska sorteras och transporteras till återvinning. Allt för att upprätthålla konkurrensneutrala kampanjer.

Om man dessutom vet att kostnaden för alla inblandade parter är cirka 8 000 000 000 kronor (8 miljarder!) så ter sig denna typ av marknadsföring mycket märklig, om inte till och med oetisk. I ett skede när klimatpåverkan är högaktuell borde varje bransch se över samtliga företeelser i syfte att hitta alternativa mindre klimatpåverkande aktiviteter.

Vad gör dagligvarubranschen mer än att ta mer betalt för plastpåsarna?

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (3)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.157