23948sdkhjf

5 miljarder flygblad – är det etiskt?

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson i en krönika om marknadsföring som vare sig är effektiv eller klimatvänlig.

Varje vecka produceras flygblad, som kräver pappersmassa och skogsavverkning. Även om pappersindustrin kraftigt förbättrat sina processer är det både resurskrävande och miljöpåverkande. Detta för att kedjorna ska kommunicera erbjudanden i kampen om att locka kunderna till just deras kedja. Hur bra är det? 

Vi har tidigare skrivit om att Sava-systemet i stort sett är konkurrensneutralt då kedjorna många gånger har samma erbjudande, även om det kan vara vid olika tidpunkter. Men det händer också att olika kedjor har samma erbjudande i samma vecka. Med detta som bakgrund kan man fundera på om branschen inte skulle kunna minska miljöpåverkan, när Sava-systemet ändå inte ger merförsäljning eller fler lojala kunder över tid.

Dessutom kan erbjudanden av multiköp, det vill säga ”köp två för…” eller liknande, leda till överkonsumtion eller i värsta fall att vi slänger produkter som blivit gamla och gått ut i datum. Utan tvekan är kampanjer som aktiveras direkt i butik de mest effektiva, och som kan locka till köp som inte finns med på handlingslistan. Att minska miljöpåverkan är en branschfråga och det vilar ett gemensamt ansvar hos alla inblandade parter.

En reflektion.
Enligt våra beräkningar produceras cirka 1 300 flygblad bara för dagligvaruhandeln per år i syfte att delas ut till 3 800 000 hushåll. Detta blir, hör och häpna, cirka 5 000 000 000 flygblad per år (5 miljarder!). Till det går det åt cirka 170 000 ton papper som ska distribueras via posten eller via butik.

Detta utgör cirka 7 procent av allt papper som används i Sverige på ett år och som i sin tur ska sorteras och transporteras till återvinning. Allt för att upprätthålla konkurrensneutrala kampanjer.

Om man dessutom vet att kostnaden för alla inblandade parter är cirka 8 000 000 000 kronor (8 miljarder!) så ter sig denna typ av marknadsföring mycket märklig, om inte till och med oetisk. I ett skede när klimatpåverkan är högaktuell borde varje bransch se över samtliga företeelser i syfte att hitta alternativa mindre klimatpåverkande aktiviteter.

Vad gör dagligvarubranschen mer än att ta mer betalt för plastpåsarna?

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (3)
Startsidan just nu

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Efter framgångsrika pilottester – nu slår Coop på stora trumman.

Hajens hjältar hyllades

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Coop Värmland flyttar flytten

Nyhetsbrev

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Arkiv

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Julskinkan krymper

Nya regler, canabinoider och matfusk

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Här nyöppnar Coop i Bureå

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

De vann Lidls hållbarhetspris

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Willys halkar efter i digitaliseringsracet

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Midsona ändrar i koncernledningen

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.211