23948sdkhjf

Adoptera en butik – där föds idéerna

Martin Moström på Retail House i en krönika om vikten av att vara nära sina kunder.

När jag för 20 år sedan inledde mitt arbetsliv i dagligvaruhandeln var det den mest attraktiva branschen man som nyutexaminerad civilekonom kunde arbeta i. Snabbrörligt, dynamiskt och många härliga personligheter som drev olika innovationsfrågor både i handlarled och hos leverantörerna.

Läs också: Säljarna rycker ut och plockar varor

I dag 20 år senare har branschen förändrats. Handelns makt har ökat och beslutsfattandet kring sortiment och marknadsföring har centraliserats. På leverantörssidan har varumärkes- och produktutveckling i många fall flyttat utanför landets gränser. Effektivitet och centralisering har varit nyckelorden. I dag förändras kundernas köpmönster snabbt. Den fysiska butiken och de klassiska varumärkena utmanas. Behovet av entreprenörskap, flexibilitet och innovation är stort. För att möta dessa behov behöver vi decentralisera en del av de beslut som tidigare centraliserats. Hur mycket data och kloka människor som än finns på ett huvudkontor så kommer i 9,5 fall av 10 de hållbara utvecklingsidéerna från de lokala entreprenörerna som dagligen lever med sina kunder.

Denna insikt måste vi förstå och ta till oss men den kommer också att kräva att vi ser på butiken och dess personal som en vital del i det framtida innovations- och utvecklingsarbetet och inte bara som en länk i distributionskedjan som ska implementera centrala strategier. För att lyckas så finns det några delar att tänka på.
Den lokala butiken måste uppleva att det finns en tvåvägskommunikation med sitt huvudkontor. Både kunder och medarbetare står för den viktigaste inputen i innovationsarbetet, speciellt om vi talar om den serviceorganisation som butiken är på väg att utvecklas till. Butikspersonalen är en enorm guldgruva med erfarenheter av tusentals dagliga direkta kundupplevelser. Något som många organisationer inte tar tillräckligt vara på.

Vi måste även tydligt betona att butiken har en uppgift som innovatör och personalen måste tränas i denna framtida nya roll så att de vet att detta är en del av att arbeta i butik. Slutligen får vi inte glömma bort att de bästa idéerna får vi från våra kunder. Ofta lurar vi oss och tror att framtida innovationer kommer ur alla flöden av data som med rätt analysverktyg kan mejslas fram. Men det är ofta i den praktiska vardagen, i de så kallade små ögonblicken, som de största innovationerna uppstår.

Jag vill därför utmana alla som sitter på huvudkontor runt om i Sverige och funderar kring hur er affär ska utvecklas både digital och fysiskt: Adoptera en butik, jobba där en vecka och ha dina innovationsglasögon på. Jag lovar att du inte kommer att bli besviken.

Martin Moström, strategisk rådgivare på Retail House

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078