23948sdkhjf

Fontana i stort samarbete med Norrmejerier – bräcker Ica med besked

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Lanserar svensk Grilloumi och dubblar Icas volymer.

Fri Köpenskap kunde i december berätta att Ica lanserar en storsatsning tillsammans med Sveriges tredje största mejeri Norrmejerier kring en helt svensk grillost som påminner om den kända och varumärkesskyddade halloumiosten.

Läs också: Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Nu slår Fontana tillbaka – med en egen satsning tillsammans med just Norrmejerier. Båda produkterna beräknas träffa marknaden i september men Fri Köpenskap kan nu berätta att Fontanas blir betydligt större.

Norrmejeriers nya ysteri, stor som en halv fotbollsplan och fem meter hög, kommer att ha en full kapacitet på 2 000 ton grillost per år och Ica beräknas starta på en produktion omkring 350 ton per år.

Norrmejeriers minsta krav på produktion i ett uppstartsskede ligger på 1 000 ton vilket alltså innebär att Fontana startar sin produktion på minst 650 ton per år. Men det kan också bli betydligt mer än så, och det är ingen liten satsning. Den kända Västerbottensosten säljer jämförelsevis 2 500 ton per år med export inräknad.

– Det är jättesvårt att säga exakt hur mycket det blir men vi kan garanterat sälja allt som Norrmejerier kan producera åt oss. Det blir inga problem alls, säger Fontanas vd Loizos Papadopoulos till Fri Köpenskap

Läs också: Norrmejeriers resultat: "Långt ifrån tillfredsställande"

Efterfrågan på Halloumi i Sverige är stor och Fontana har i många år letat efter rätt samarbetspartner för en lansering av grillost enbart på svensk mjölk.

– Det finns en stor efterfrågan både i Sverige och internationellt, problemet har varit att hitta en samarbetspartner som delar våra värderingar men som också kan hantera volymer som räcker till. Därför har planerna tidigare lagts på is.

När Food Supply når honom är han på studiebesök i Västerbottensostens kända mejeri i Burträsk, där han får en rundvandring av bland andra en av Sveriges få ostmästare, Thomas Rudin.

– Man ska ha passion för det man gör och jag har aldrig skådat sådan passion som de här ostmästarna har. Alla här är stolta och passionerade över det de gör och deras produkter vilket är underbart att se. De delar precis samma värderingar som oss; kvalitet, service och ärlighet.

Läs också: Seger för Skånemejerier – Ingen prövning av ostaffär

Även Norrmejeriers vd Anders Fredriksson är upprymd. Mjölkkonsumtionen i landet är en nedåtgående trend men tack vare starka uppstickare som grillost kan tappet kompenseras.

– Det här är verkligen en fantastisk nyhet för alla norrländska bönder. Dessutom är det en produkt som går relativt snabbt att tillverka men har lång hållbarhet. Eftersom mjölkinvägningen varierar beroende på säsong och andra faktorer så kan vi balansera produktionen när mjölktillgången är hög, berättar han för Fri Köpenskap.

De är just nu i full färd att bygga det nya ysteriet som kommer att sysselsätta 12 personer vid huvudanläggningen i Umeå.

– Förhoppningen är att anläggningen kommer att vara på plats i juli, plus minus några veckor.

Läs också: Konstnärlig mjölk

Omkring 40 miljoner kronor investeras i den nya satsningen som alltså ska producera både Fontanas och Icas produkter. Recepten kommer däremot att skilja sig.

– Vi har provystat produkterna och benchmarkat dem mot de produkter som finns på marknaden i dag. De ska vara minst lika bra både i termer av smak och konsistens men eftersom Ica och Fontana har sina egna preferenser så kommer produkterna att skilja sig. Det exakta resultatet kan vi däremot inte veta förrän vi producerat med den nya utrustningen i skarpt läge, säger han.

Även Loizos Papadopoulos är mycket nöjd med resultatet.

Fantastiskt god, det här produkten är verkligen toppkvalitet och kommer att tas emot väldigt positivt. Min far har lärt mig att kvalitet alltid vinner i längden.

Ser ni någon risk för kannibalisering på era cypriotiska Halloumiostar?

– Nej, det finns flera olika typer av konsumenter. Vissa vill ha Halloumi och vissa vill ha svenskt. Vi ser det bara som en produkt för nya kunder.

Vad betyder detta i termer av konkurrens med Ica?

– Vi ser inte Ica som en konkurrent. De är snarare en samarbetspartner och stor kund som vi växer tillsammans med. Emv finns och kommer alltid att finnas, vi fokuserar på vårt.

Det blev en het debatt kring Halloumi i somras, finns det någon koppling där?

– Nej, sedan blev den debatten tyvärr lite olyckligt snedvriden eftersom Halloumi inte innehåller någon antibiotika, men det är en annan historia.

Läs också: Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Den nya produkten kommer att gå in under Fontanas redan existerande och varumärkesskyddade produktkoncept Grilloumi, och blir en av deras totalt 20-talet produkter.

– Vi tillverkar redan andra varianter av Grilloumiostar bland annat på Cypern och i Grekland. Den svenska Grilloumin kommer att göras till hundra procent på komjölk men i våra cypriotiska och grekiska varianter kan vi exempelvis använda får- och getmjölk. Produkterna har olika smaker och användningsområden och vår ambition är att bredda medvetenheten kring användningsområden hos de svenska konsumenterna.

I Sverige är den vanligaste tillagningsmetoden att grilla eller steka.

– Men internationellt används Halloumi och Grilloumi på en rad olika sätt. Man kan till exempel äta den som den är, fritera eller riva över pastan.

Fontana tippar att försäljningsfördelningen mellan dagligvaruhandel och restaurang kommer att bli ungefär 50/50 men ser även stor potential för svenska ostar internationellt.

Vi har stor efterfrågan även internationellt, inte minst i Mellanöstern, Sydkorea och några andra länder i Europa. Det är kul att återuppta svenskt fokus och den norrländska Grilloumi-osten har stor potential. Här finns hur mycket mjölk som helst, säger han och skrattar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Nyhetsbrev

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Arkiv

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.143