23948sdkhjf

Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Wallander listar i en krönika de nya trenderna inom mathandeln som följer på coronapandemin.

Att coronapandemin betyder omvandling av mathandeln förstår nog alla, men utöver självklarheter som ökad näthandel – hur kommer det att se ut? Det här kommer att vända på flera trender och vrida beteenden i nya riktningar.

  • Förändrad måltidskrona. Efter att restaurangerna tidigare tagit en allt större andel av pengarna vi lägger på mat och dryck så backar nu utvecklingen, och det upprepade budskapet att ”vårt hem är vår borg” leder till ett uppsving för matlagning hemma.
  • Att restaurangerna tappar gäster tvingar dem att skapa nya intäkter. Med kopplingar till producenterna kommer de att sälja premiumvaror som de kan berätta storyn om på ett sätt butiker inte kan. Detta drivs även av restauranggrossisterna som vill få avsättningar för sitt sortiment.
  • En del krogar tar steget fullt ut och blir till delis. Ett exempel är Brat i London gjorde om sig till Deli & Wine Shop där matsalen används till att exponera fisk, kött och grönsaker.
  • Till hösten kommer debatten gå varm på temat ”självförsörjning”. Även om Sverige i stort sluppit tomma butikshyllor så har en krismedvetenhet slagit rot. Att prioritera det lokala hade ökat redan före corona och blir nu ännu starkare.
  • Med ökat intresse för det lokala söker vi direkta vägar från odlaren, och intresset för ekoringar har redan exploderat. Nu kommer tjänster med breda sortiment som levereras direkt till dörren, namnet på brittiska ”Farmdrop” säger allt. Företaget beskrivs i media som "The beginning of the end for supermarkets". Utöver det kommer egenodlad mat att öka.
  • Säkerhet. Rädslan driver även förändringar i hur varorna förpackas, och här vänds en trend där kriget mot plast får stå på vänt ett tag. Tomater i plastade tråg känns säkrare än lösvikt och kön till den manuella disken minskar.
  • Färre butiksbesök. På samma sätt som restauranger ses som en risk kommer butiksbesök vara något att undvika. Där besöksfrekvensen tidigare ökat varje år så vänds det och skafferiet i hemmets borg fylls på nytt.
  • När man väl handlar vill man inte röra vid något eller någon. Butiker där man kan handla utan kassalinjer så som Amazon Go kommer att hitta sin plats, vilket i förlängningen leder till…
  • Vi är misstänksamma mot att träffa andra människor men kommer lita på maskinerna. De varken hostar eller snörvlar, är alltid pigga på en desinficering och är på jobbet varje dag. Från att mest varit aktiva i varulagren tar de nu klivet in i butik.

Välkommen till mathandeln under corona.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Läs mer om: krönika | lennart wallander
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

1

Nu stänger Netto för gott

Icalager hotas av vite

Matöppet efter Coop

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Coop stänger ner i Växjö

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Snabb trafikökning för prisjämförelsetjänst via streckkod

”Det har ökat väldigt mycket de senaste månaderna”, säger Freddy Olsson, vd för Nätmat.

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.078