23948sdkhjf

Dans och ”trams” gör succé på sociala medier

Det är en mulen tisdagsmorgon när Fri Köpenskap besöker Ica Maxi Solna. Det är ännu glest med kunder förutom några morgonpigga pensionärer när personalen sätter igång med att dansa in den här veckans fredagsdans.

Anledningen till att ”fredagsdansen” sker på en tisdag är vårt inplanerade besök men dansen kommer att publiceras på Facebook, Instagram och Tiktok som vanligt på en fredag, vilket butiken gjort varje vecka de senaste fem åren.

– Det började som en av mina knäppa idéer. Jag såg hur personalen spelade musik när de jobbade och hur en del då även dansade och då började jag ”smygfilma” för att sedan lägga ut på sociala medier, säger Zandra Kronesäter, marknadschef på Ica Maxi Solna.

Sedan dess har fredagsdansen blivit ett uppskattat inslag med tusentals visningar varje fredag och något som engagerar stora delen av personalstyrkan.

 – Det är jag som håller i det hela, spelar in och lägger ut och jag kommer ofta med idéer men alla får delta i både dansen och komma med egna idéer om vad de vill göra. Det handlar först och främst om att det ska vara kul, säger Zandra Kronesäter.

Men det är även andra som tycker det är kul då kunder dels själva besökt butiken för att filma, få autografer eller bara se dansen live. Även popgruppen Dolly Style har besökt butiken för att dansa.


Viktor Rönn, handlare och Martin Larsson, mediekreatör på Ica Nära Brottbyhallen.

Ica Maxi Solnas dans började som en spontan idé och är nu ett stående inslag men några som började i andra änden är Ica Nära Brottbyhallen som gjort succé på Tiktok. Där anställde handlaren Viktor Rönn 2019 Martin Larsson som mediekreatör för butiken.

– I början visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Man hade ju hört om Tiktok och så men min fördom var att man bara stod och dansade och vi kan ju inte dansa för fem öre! Vad ska vi lägga ut där? säger Martin Larsson.

Efter lite trevande försök med diverse videor, där bland annat Martin vid ett tillfälle tryckte en semla i Viktors ansikte, föll bitarna en dag som av en slump på plats när den numera före detta medarbetaren och vännen Luca Franzi skulle köpa lunch.

– Viktor satt i kassan och då var Luca där och skulle handla lite chiliflakes så då filmade vi det och det visade sig bli populärt.

Sedan dess har butikens Tiktok-kanal vuxit rejält och har idag 106 600 följare och över 2,7 miljoner gillamarkeringar och innehållet är fortfarande väldigt spontant där butikens personal deltar på alla möjliga vis och gör lite vad som faller dem in.

– Det som jag tror är största framgångsfaktorerna är att vi är oss själva och gör det vi tycker är roligt så det är lika spontant varje gång vi spelar in, säger Viktor Rönn.

Varken Zandra Kronsäter eller Viktor Rönn tror att just deras koncept är något alla kan ta efter och kopiera men att alla butiker har något att bidra med.

– Hitta din nisch och kopiera inte, utan gör det du tycker är roligt och våga göra misstag, säger Viktor Rönn. Det finns inget som tyder på att närvaro i sociala medier direkt leder till ökad försäljning. Men det finns mycket att vinna på att skapa sig en närvaro där.

– Det ger inget extra klirr i kassan dag ett. Men från dag 50 och fram till evigheten så kan det vara annorlunda, man måste ha tålamod för att bygga ett varumärke. Vi har fått många som kommit till butiken bara för att hälsa på då de sett oss på Tiktok. Några åkte spontant hit från Helsingborg bara för att hälsa på oss. Och när de ändå var här så passade de så klart på att handla de också, säger Viktor Rönn och fortsätter:

– Det är en väldigt effektiv metod för att bygga butikens varumärke, för att berätta om butiken och bygga ett namn. Man kan bygga relationer med kunder på samma gång som man har kundmöte med flera tusen samtidigt på ett sätt man inte hinner med i butik.

Även på ett mer personligt och allmänmänskligt plan kan det finnas fördelar med att till exempel dansa loss inför kamera varje fredag.

– Vi gör det här först och främst för att vi tycker det är roligt vilket också stärker sammanhållningen. Det ger också ringar på vattnet då även de som inte kan eller vill vara med känner sig delaktiga och kommer med idéer och infall. Sen är det också ett sätt att visa upp det finaste vi har för kunderna, nämligen personalen, säger Zandra Kronesäter.

Läs även våra intervjuer med socialamediexperten Yasmine Winberg, eller vår intervju med Anna-Sara Nilsson, ansvarig för Ica Sveriges sociala kanaler.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125