Framtidens butik 2025

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskas krönikör Rickard Danielsson om en framtid som ser annorlunda ut för olika aktörer.

Svensk Handel kom nyligen med en rapport som prognostiserar att online kommer att stå för 6 till 11 procent av dagligvaruhandeln år 2025. Rapporten säger dessutom att antalet butiker förblir i princip oförändrat under samma period. Jag tror att online kommer att utgöra minst 11 procent om sju år och har dessvärre inte lika optimistisk syn på utvecklingen av antalet butiker.

Läs också: Hur vi handlar mat online

2017 stod online för hela branschens tillväxt. Såvida inte svenskar börja handla avsevärt mycket mer livsmedel än tidigare betyder den fortsatta tillväxten online mindre omsättning per kvadratmeter (givet oförändrat antal butiker och säljyta). När online utgör 11 procent av den totala marknaden så är det en genomsnittlig siffra som i praktiken innebär att vissa kategorier, så som kolonialvaror, handlas betydligt mer än 11 procent online. I större butiksformat utgörs ungefär 40 procent av omsättningen av sådana kategorier. Dessutom är online överrepresenterat i de större städerna, vilket gör siffrorna och därmed konsekvenserna än större i dessa regioner.

Till detta ska tilläggas att snittkvittot är tre gånger högre online, vilket betyder att man handlar på sig mer vid varje tillfälle. Alltså bör större delen av kompletteringshandlandet ske i mindre butiker. I min värld betyder detta scenario att både omsättningen per kvadratmeter och trafiken kommer att minska i de större butiksformaten.

Oavsett vem som har mest rätt gällande antalet butiker år 2025 kan vi konstatera att online påverkar hur vi handlar livsmedel i framtiden. År 2018 är inte bara det stora året för e-handels frammarsch, det är även året för ombyggnationer. Uppemot 30 procent av alla Icabutiker bygger om i år och även Coop har lanserat ett megaprogram för ombyggnation. Det jag vill komma till är att butiker som bygger om borde ta tillfället i akt och anpassa för nästa generations köpbeteende.

Service och inspiration kommer att bli allt viktigare parametrar för att skapa upplevelsen som krävs för att få kunderna till sin butik. Vi vet att onlinehandeln minskar behovet av vissa kategorier i den fysiska butiken, medan andra kategorier blir desto viktigare. Om butiken ändå ska byggas om skulle jag se över butikens säljyta.

Dels anpassa den till kategorier som blir viktiga för upplevelsen, men också passa på att optimera ytan för att säkerställa maximal bruttovinst utan att tappa försäljning. Det finns effektiva metoder att ta hjälp av. Jag tror heller inte att dagens raka hyllmeter med uppstaplade varor kommer att betraktas som upplevelse år 2025. Liksom all annan detaljhandel behöver livsmedelsbutiker plocka in koncept från andra branscher för inspiration och produktexponeringar. Kanske är detta lättare sagt än gjort, men framtiden kräver förändring.

Rickard Danielsson, grundare och vd för Retail Academics



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Arkiv

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Kedjan som lockar ungdomar

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Starkt år för Coop

Sänd till en kollega

0.213