23948sdkhjf

Framtidens butik 2025

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskas krönikör Rickard Danielsson om en framtid som ser annorlunda ut för olika aktörer.

Svensk Handel kom nyligen med en rapport som prognostiserar att online kommer att stå för 6 till 11 procent av dagligvaruhandeln år 2025. Rapporten säger dessutom att antalet butiker förblir i princip oförändrat under samma period. Jag tror att online kommer att utgöra minst 11 procent om sju år och har dessvärre inte lika optimistisk syn på utvecklingen av antalet butiker.

Läs också: Hur vi handlar mat online

2017 stod online för hela branschens tillväxt. Såvida inte svenskar börja handla avsevärt mycket mer livsmedel än tidigare betyder den fortsatta tillväxten online mindre omsättning per kvadratmeter (givet oförändrat antal butiker och säljyta). När online utgör 11 procent av den totala marknaden så är det en genomsnittlig siffra som i praktiken innebär att vissa kategorier, så som kolonialvaror, handlas betydligt mer än 11 procent online. I större butiksformat utgörs ungefär 40 procent av omsättningen av sådana kategorier. Dessutom är online överrepresenterat i de större städerna, vilket gör siffrorna och därmed konsekvenserna än större i dessa regioner.

Till detta ska tilläggas att snittkvittot är tre gånger högre online, vilket betyder att man handlar på sig mer vid varje tillfälle. Alltså bör större delen av kompletteringshandlandet ske i mindre butiker. I min värld betyder detta scenario att både omsättningen per kvadratmeter och trafiken kommer att minska i de större butiksformaten.

Oavsett vem som har mest rätt gällande antalet butiker år 2025 kan vi konstatera att online påverkar hur vi handlar livsmedel i framtiden. År 2018 är inte bara det stora året för e-handels frammarsch, det är även året för ombyggnationer. Uppemot 30 procent av alla Icabutiker bygger om i år och även Coop har lanserat ett megaprogram för ombyggnation. Det jag vill komma till är att butiker som bygger om borde ta tillfället i akt och anpassa för nästa generations köpbeteende.

Service och inspiration kommer att bli allt viktigare parametrar för att skapa upplevelsen som krävs för att få kunderna till sin butik. Vi vet att onlinehandeln minskar behovet av vissa kategorier i den fysiska butiken, medan andra kategorier blir desto viktigare. Om butiken ändå ska byggas om skulle jag se över butikens säljyta.

Dels anpassa den till kategorier som blir viktiga för upplevelsen, men också passa på att optimera ytan för att säkerställa maximal bruttovinst utan att tappa försäljning. Det finns effektiva metoder att ta hjälp av. Jag tror heller inte att dagens raka hyllmeter med uppstaplade varor kommer att betraktas som upplevelse år 2025. Liksom all annan detaljhandel behöver livsmedelsbutiker plocka in koncept från andra branscher för inspiration och produktexponeringar. Kanske är detta lättare sagt än gjort, men framtiden kräver förändring.

Rickard Danielsson, grundare och vd för Retail Academics



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
Plus

Matsmarts vd: "Det här är det roligaste jag någonsin gjort"

Mötet: Karl Andersson, vd på Matsmart om kärleken till företaget och möjligheten att ändra riktningen i samhället.

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Plus

Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Nyhetsbrev

Premiär för Lidl på fina gatan

Arkiv

Coop utsatta för sms-bluff

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Nypremiär i Koppom

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Mamma körde till rånet

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

1

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Här kommer nästa Dollarstore

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

Coop Kristianstad Blekinge tror stenhårt på de nya formaten och öppnar en tredje butik: ”Vi ska ta tillbaka andelarna”.

1

Ica erbjuder både el och städ

Liten del matsvinn går till behövande

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Debatt
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Sänd till en kollega

0.209