Framtidens butik 2025

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskas krönikör Rickard Danielsson om en framtid som ser annorlunda ut för olika aktörer.

Svensk Handel kom nyligen med en rapport som prognostiserar att online kommer att stå för 6 till 11 procent av dagligvaruhandeln år 2025. Rapporten säger dessutom att antalet butiker förblir i princip oförändrat under samma period. Jag tror att online kommer att utgöra minst 11 procent om sju år och har dessvärre inte lika optimistisk syn på utvecklingen av antalet butiker.

Läs också: Hur vi handlar mat online

2017 stod online för hela branschens tillväxt. Såvida inte svenskar börja handla avsevärt mycket mer livsmedel än tidigare betyder den fortsatta tillväxten online mindre omsättning per kvadratmeter (givet oförändrat antal butiker och säljyta). När online utgör 11 procent av den totala marknaden så är det en genomsnittlig siffra som i praktiken innebär att vissa kategorier, så som kolonialvaror, handlas betydligt mer än 11 procent online. I större butiksformat utgörs ungefär 40 procent av omsättningen av sådana kategorier. Dessutom är online överrepresenterat i de större städerna, vilket gör siffrorna och därmed konsekvenserna än större i dessa regioner.

Till detta ska tilläggas att snittkvittot är tre gånger högre online, vilket betyder att man handlar på sig mer vid varje tillfälle. Alltså bör större delen av kompletteringshandlandet ske i mindre butiker. I min värld betyder detta scenario att både omsättningen per kvadratmeter och trafiken kommer att minska i de större butiksformaten.

Oavsett vem som har mest rätt gällande antalet butiker år 2025 kan vi konstatera att online påverkar hur vi handlar livsmedel i framtiden. År 2018 är inte bara det stora året för e-handels frammarsch, det är även året för ombyggnationer. Uppemot 30 procent av alla Icabutiker bygger om i år och även Coop har lanserat ett megaprogram för ombyggnation. Det jag vill komma till är att butiker som bygger om borde ta tillfället i akt och anpassa för nästa generations köpbeteende.

Service och inspiration kommer att bli allt viktigare parametrar för att skapa upplevelsen som krävs för att få kunderna till sin butik. Vi vet att onlinehandeln minskar behovet av vissa kategorier i den fysiska butiken, medan andra kategorier blir desto viktigare. Om butiken ändå ska byggas om skulle jag se över butikens säljyta.

Dels anpassa den till kategorier som blir viktiga för upplevelsen, men också passa på att optimera ytan för att säkerställa maximal bruttovinst utan att tappa försäljning. Det finns effektiva metoder att ta hjälp av. Jag tror heller inte att dagens raka hyllmeter med uppstaplade varor kommer att betraktas som upplevelse år 2025. Liksom all annan detaljhandel behöver livsmedelsbutiker plocka in koncept från andra branscher för inspiration och produktexponeringar. Kanske är detta lättare sagt än gjort, men framtiden kräver förändring.

Rickard Danielsson, grundare och vd för Retail Academics



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Nyhetsbrev

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Arkiv

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Konsum i Karlstad bygger om

Zetadisplay dubblade omsättningen

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Solskyddskrämer säljer som smör

Ölen kan bli dyrare

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.19