23948sdkhjf

Framtidens butik 2025

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskas krönikör Rickard Danielsson om en framtid som ser annorlunda ut för olika aktörer.

Svensk Handel kom nyligen med en rapport som prognostiserar att online kommer att stå för 6 till 11 procent av dagligvaruhandeln år 2025. Rapporten säger dessutom att antalet butiker förblir i princip oförändrat under samma period. Jag tror att online kommer att utgöra minst 11 procent om sju år och har dessvärre inte lika optimistisk syn på utvecklingen av antalet butiker.

Läs också: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

2017 stod online för hela branschens tillväxt. Såvida inte svenskar börja handla avsevärt mycket mer livsmedel än tidigare betyder den fortsatta tillväxten online mindre omsättning per kvadratmeter (givet oförändrat antal butiker och säljyta). När online utgör 11 procent av den totala marknaden så är det en genomsnittlig siffra som i praktiken innebär att vissa kategorier, så som kolonialvaror, handlas betydligt mer än 11 procent online. I större butiksformat utgörs ungefär 40 procent av omsättningen av sådana kategorier. Dessutom är online överrepresenterat i de större städerna, vilket gör siffrorna och därmed konsekvenserna än större i dessa regioner.

Till detta ska tilläggas att snittkvittot är tre gånger högre online, vilket betyder att man handlar på sig mer vid varje tillfälle. Alltså bör större delen av kompletteringshandlandet ske i mindre butiker. I min värld betyder detta scenario att både omsättningen per kvadratmeter och trafiken kommer att minska i de större butiksformaten.

Oavsett vem som har mest rätt gällande antalet butiker år 2025 kan vi konstatera att online påverkar hur vi handlar livsmedel i framtiden. År 2018 är inte bara det stora året för e-handels frammarsch, det är även året för ombyggnationer. Uppemot 30 procent av alla Icabutiker bygger om i år och även Coop har lanserat ett megaprogram för ombyggnation. Det jag vill komma till är att butiker som bygger om borde ta tillfället i akt och anpassa för nästa generations köpbeteende.

Service och inspiration kommer att bli allt viktigare parametrar för att skapa upplevelsen som krävs för att få kunderna till sin butik. Vi vet att onlinehandeln minskar behovet av vissa kategorier i den fysiska butiken, medan andra kategorier blir desto viktigare. Om butiken ändå ska byggas om skulle jag se över butikens säljyta.

Dels anpassa den till kategorier som blir viktiga för upplevelsen, men också passa på att optimera ytan för att säkerställa maximal bruttovinst utan att tappa försäljning. Det finns effektiva metoder att ta hjälp av. Jag tror heller inte att dagens raka hyllmeter med uppstaplade varor kommer att betraktas som upplevelse år 2025. Liksom all annan detaljhandel behöver livsmedelsbutiker plocka in koncept från andra branscher för inspiration och produktexponeringar. Kanske är detta lättare sagt än gjort, men framtiden kräver förändring.

Rickard Danielsson, grundare och vd för Retail Academics

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gotlandsbageri återuppstår

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Så ska Swish erövra dagligvaruhandeln

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

Nyhetsbrev

Lidl expanderar i Malmö

Arkiv

Här landar butikens egna odling

Maxi-handlare tar närodlat ett steg vidare.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

Plus

Så tar du vara på turismen

Turister spenderar miljarder varje år - dagligvaruhandeln har mycket att tjäna.

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Här är Ica-handlaren som pressar priserna på nätet

En enskild Ica Nära-handlare på vischan pressar priserna för 56 andra Ica-butiker i Stockholmsområdet. ”Vi har satt en tydlig prisstrategi”.

E-handelsexperten om Mathem-affären

Plus

Stenkoll på säsongen säljer växter

Så blir du en stjärna på det gröna.

Framgång för Pricer

Kinnevik går in som största ägare i Mathem

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

1

Därför älskar och hatar kunderna emv

Probi lyfte under året

Så lätt saboteras butikens kylar

Här är Pressbyråns plan för obemannade butiker

Pressbyråns obemannade kontorsbutiker kan bli fem gånger så stora som på bilden och en del av projektet är att testa tekniken för framtiden.

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Chefen har ordet
Ingen vill neka någon att handla

På nytt jobb
Apotekskedja värvar från Ica

Nu kan du leasa bil hos Lidl

Uppskjuten Luleåbutik kan bli klar i år

Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp

Här öppnar restaurangutmanaren

På nytt jobb
Klart med ny vd för FTI

Nu börjar utrullningen av hundparkeringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165