23948sdkhjf

Ökade krav på prishöjningar

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Livsmedelsföretagen vill kompensera för skördekrisen.

De dystra prognoserna efter sommarens torka infrias nu. I vissa fall överträffas de.

Läs också: Stillastående svenska producenter oroas av Brexit

Nu ökar kraven på höjda konsumentpriser.

– Vi möter större förståelse från handeln, men det måste omsättas i handling också, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.

Enligt de senaste siffrorna från Jordbruksverket stannade årets svenska spannmålsskörd på drygt hälften av ett normalår. I jämförelse med fjolåret är den halverad. Det framgår av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för årets tredje kvartal.

Som en följd av det har livsmedelindustrins kostnader för råvaruinköp ökat kraftigt. I genomsnitt med 10 procent, men det skiljer sig kraftigt mellan olika kategorier.

Läs också: Livsmedelsföretagen lanserar manifest – för hållbarheten

Allra högst är prishöjningarna på spannmålsråvaror som cerealier, där 42 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar rapporterar prishöjningar på 10-30 procent och 24 procent upplever prishöjningar på över 30 procent.

– Priserna för alla insatsvaror utom socker har ökat, säger Carl Eckerdal.

Kostnadskrisen är heller inget tillfälligt.

– Kostnadsläget kommer att etablera sig minst ett år. En regnig höst hjälper inte, säger Eckerdal.

Läs också: Dämpad vår för livsmedelsföretagen

För att producenterna ska få full kostnadstäckning för de ökade råvarukostnaderna krävs en genomsnittlig höjning av konsumentpriserna med 5 procent, skriver Eckerdal i konjunkturbrevet

– 5 procent är dock en snittsiffra, och för kött-, mejeri-, spannmåls- och frukt- och bärprodukter behövs ännu större prishöjningar för att täcka kostnadsökningarna, säger han.

Därför höjs nu kraven på att prishöjningarna ska spridas vidare i livsmedelskedjan. Konsumentpriserna i handeln har förvisso stigit, men ytterligare höjningar krävs för att kompensera producenterna.

Det är ingen hemlighet att livsmedelsindustrin upplever prisförhandlingarna med handeln som tröga, och de enkätsvar Eckerdal fått in från medlemsföretagen till den aktuella konjunkturrapporten bär syn för sägen.

Läs också: Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

En majoritet av Livsmedelsföretagens medlemmar tror att kostnadsökningarna får genomslag i konsumentledet efter tidigast tre månader. 17 procent av dem tror att det tar upp mot ett halvår.

– Vi möter större förståelse från handeln nu, men det måste manifesteras i handling också. Stolta deklarationer om svenskproducerat måste översättas till betalningsvilja, säger Eckerdal.

Han ger också en bild av att industrin har betydligt sämre förutsättningar att själv absorbera ökade kostnader än vid den förra stora råvarukrisen för tio år sedan. Möjligheterna att skruva upp effektiviseringsarbetet har krympt.

– De lågt hängande effektiviseringsfrukterna är till stor del plockade. Hela livsmedelskedjan måste ta ansvar för att gårdar och fabriker inte ska tvingas lägga ner.

Läs också: Livsmedelsföretagen med ny chef

Men det finns små ljuspunkter också. Enligt Lantmännens spannmålschef ser skördeutsikterna för nästa år än så länge bra ut.

– Vi har haft en ovanligt stor höstsådd, säger han.

– Men vi harinte vågat tänka på vad en ny torrsommar skulle innebära, säger Carl Eckerdal.

Att det ändå finns en viss framtidsoptimism i livsmedelsindustrin visas dock av att investeringarna under de senaste tre åren ökat något.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagligvaror dag för dag i Almedalen

Coop säljer handelsområde

Finalisterna i Änglamarkspriset

Ica tecknar storavtal med Coor

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Mer dagligvaruhandel planeras i Lidingö centrum

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Uppdaterat: Bombhot mot Maxi var falskt

Avspärrningarna är upphävda och kunder släpps åter in i butiken.

Axfood fimpar engångsgrillarna

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Tesco satsar på små premiumbutiker

1

Till attack mot skatt på plastkassar

Coop-handlare blev Årets företagare

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Hon är moderator för Retaildagen

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Hälften tråkas ut av e-handel

Surtantens lägger ner

Svag månad för dagligvaruhandeln

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162