23948sdkhjf

Ökade krav på prishöjningar

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Livsmedelsföretagen vill kompensera för skördekrisen.

De dystra prognoserna efter sommarens torka infrias nu. I vissa fall överträffas de.

Läs också: Stillastående svenska producenter oroas av Brexit

Nu ökar kraven på höjda konsumentpriser.

– Vi möter större förståelse från handeln, men det måste omsättas i handling också, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.

Enligt de senaste siffrorna från Jordbruksverket stannade årets svenska spannmålsskörd på drygt hälften av ett normalår. I jämförelse med fjolåret är den halverad. Det framgår av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för årets tredje kvartal.

Som en följd av det har livsmedelindustrins kostnader för råvaruinköp ökat kraftigt. I genomsnitt med 10 procent, men det skiljer sig kraftigt mellan olika kategorier.

Läs också: Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Allra högst är prishöjningarna på spannmålsråvaror som cerealier, där 42 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar rapporterar prishöjningar på 10-30 procent och 24 procent upplever prishöjningar på över 30 procent.

– Priserna för alla insatsvaror utom socker har ökat, säger Carl Eckerdal.

Kostnadskrisen är heller inget tillfälligt.

– Kostnadsläget kommer att etablera sig minst ett år. En regnig höst hjälper inte, säger Eckerdal.

Läs också: Julskinkan fortsatt ohotad på julbordet

För att producenterna ska få full kostnadstäckning för de ökade råvarukostnaderna krävs en genomsnittlig höjning av konsumentpriserna med 5 procent, skriver Eckerdal i konjunkturbrevet

– 5 procent är dock en snittsiffra, och för kött-, mejeri-, spannmåls- och frukt- och bärprodukter behövs ännu större prishöjningar för att täcka kostnadsökningarna, säger han.

Därför höjs nu kraven på att prishöjningarna ska spridas vidare i livsmedelskedjan. Konsumentpriserna i handeln har förvisso stigit, men ytterligare höjningar krävs för att kompensera producenterna.

Det är ingen hemlighet att livsmedelsindustrin upplever prisförhandlingarna med handeln som tröga, och de enkätsvar Eckerdal fått in från medlemsföretagen till den aktuella konjunkturrapporten bär syn för sägen.

Läs också: Livsmedelsföretagen med ny chef

En majoritet av Livsmedelsföretagens medlemmar tror att kostnadsökningarna får genomslag i konsumentledet efter tidigast tre månader. 17 procent av dem tror att det tar upp mot ett halvår.

– Vi möter större förståelse från handeln nu, men det måste manifesteras i handling också. Stolta deklarationer om svenskproducerat måste översättas till betalningsvilja, säger Eckerdal.

Han ger också en bild av att industrin har betydligt sämre förutsättningar att själv absorbera ökade kostnader än vid den förra stora råvarukrisen för tio år sedan. Möjligheterna att skruva upp effektiviseringsarbetet har krympt.

– De lågt hängande effektiviseringsfrukterna är till stor del plockade. Hela livsmedelskedjan måste ta ansvar för att gårdar och fabriker inte ska tvingas lägga ner.

Läs också: Pumpaodlare besviken på Coop

Men det finns små ljuspunkter också. Enligt Lantmännens spannmålschef ser skördeutsikterna för nästa år än så länge bra ut.

– Vi har haft en ovanligt stor höstsådd, säger han.

– Men vi harinte vågat tänka på vad en ny torrsommar skulle innebära, säger Carl Eckerdal.

Att det ändå finns en viss framtidsoptimism i livsmedelsindustrin visas dock av att investeringarna under de senaste tre åren ökat något.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
6

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ica-butik har brunnit ned

Arkiv
Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Katrineholm förbjuder tiggeri

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

IcaX med ny app mot det uppkopplade köket

Icas innovationshubb släpper ny lösning.

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Coop pilottestar e-handel till Landvetter i Göteborg. ”Bara en av väldigt många idéer”, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör på Coop Online till Fri Köpenskap.

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Axfood fortsätter köra med Circle K

City Gross och Jontefonden vann pris

Plus

Dagligvarugalan
Vinnarna i fiskdisken på studieresa i Norge

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Slopar buräggen i emv

Ica byggde hållbarast

Ny Hemköp öppnad i Malmö

Gränslöst sötsugna norrmän rekordhandlade

Priserna stod stilla under mars

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Allt fler planerar att påskhandla online

Norska utredare: Ta bort sockerskatten

Krönika
”Sänk temperaturen i kylkedjan”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158