23948sdkhjf

Därför misslyckas så många lanseringar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Martin Moström resonerar i sin krönika om vad som får en produkt att lyckas – eller misslyckas.

Med stöd av stora mängder data, moderna butiker och miljontals kronor investerade i konsumentinsikter lanseras varje år tusentals nyheter i Sverige. Men trots all denna ”kunskap” så misslyckas de flesta produktlanseringar. Inom två år är så många som 80 procent av de nylanserade produkterna borta från butikens hyllor. Miljarder kronor satsas varje år som är bortkastade. Ska vi bara acceptera att detta är vår branschlogik med argumentet att nyheter skapar en dynamik i kategorin?

Läs också: Säljarna rycker ut och plockar varor

Mitt svar är nej. Vi, leverantörer och handel måste börja arbeta på ett nytt sätt för att möta framtiden och tänka mer uthålligt. Det innebär att vi måste börja lära av för att kunna lära om.

Leverantörerna måste börja leverera riktiga nyheter och inte bara varianter på befintliga produkter. I en studie kom man fram till att endast 4 procent av samtliga nylanserade produkter på europanivå var klassade som riktiga nyheter. Resterande 96 procent var kopior eller så hade endast mindre produktförändringar gjorts.

Leverantörer och handel behöver samarbeta på riktigt. Det håller inte längre att komma upp till kedjornas huvudkontor och presentera sina nyheter. Handel och leverantör måste ta utgångspunkt i hur konsumentbehoven verkligen ser ut, hur kunden beter sig i butiken och butikernas lokala profilering.

Tidigt i lanseringsprocessen måste det bestämmas hur och var produkten ska säljas. Kategoritillhörighet, exponeringsmöjligheter samt ett äkta engagemang från butik är centrala frågor för att lyckas. Betänk att av alla de produkter som lanseras i handeln är det inte en enda produkt som inte har fått 100 procent godkännande av konsumenter i en fokusgrupp. Därför är produktens synlighet i butik en nyckelfaktor för framgång.

Läs också: Adoptera en butik – där föds idéerna

Slutligen handlar det om förtroendet för varandra. För många leverantörer finns det fortfarande en misstänksamhet mot handelns egna märkesvaror och risken att få sina produkter kopierade. Denna misstänksamhet måste upphöra och samarbetet bli på riktigt. Handeln upplever samtidigt att leverantören inte på allvar förstår vad som är viktigt för dem och deras konkurrensförmåga.

Utvecklingen av handelns egna märkesvaror kommer att accelerera. Detta gör att framtiden för leverantörerna inte kan handla om något annat än innovation och utveckling. För handeln gäller det att ha ett relevant och spännande sortiment som gör att det är värt att besöka butiken.För att uppnå detta så krävs det att vi ger varandra 100 procent förtroende.

Vågar vi det?

Martin Moström, Strategisk rådgivare Shopper Marketing på Retail House

Mer om: Retail House
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Corona tros inte bromsa Coops Netto-omställningar – här är nästa fem

”Som det ser ut i dag kommer vi att hålla tidsplanen”.

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Nyhetsbrev

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Arkiv

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Walmart tar tempen på sina anställda

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Fortsatt oro bland producenterna

Coops nya gränshandelsbutik öppnar – utan gränshandel

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Auto_mat öppnar ny franchisebutik i centralt läge

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

1

Ny storfusion på gång inom Coop

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.125